Codesign undersöker möjligheterna för ett konsthus

Codesign har fått i uppdrag att undersöka förutsättningarna för ett gemensamt konsthus för de tre organisationerna SITE, KKV och Transit Kulturinkubator. Deras vision är ett gemensamt produktionshus för alla konstarter.

”Konsthuset kommer kunna bli en stor aktör inte bara för Stockholms konstscen utan även som inspiratör internationellt”

– Vi undersöker dels hur de tre aktörerna kan arbeta tillsammans men också deras roll i en verksamhetsmässig kontext, för att i nästa steg hitta en lämplig fysisk position i staden. Konsthuset kommer kunna bli en stor aktör för hela Sveriges konstscen vilket såklart känns spännande att få hugga tag i, säger Jelena Mijanović, Arkitekt på Codesign.

SITE sitter idag i rivningshotade lokaler vid Telefonplan och KKV håller till i Nacka men måste lämna sina lokaler om bara några år för att ge plats för nya bostäder.

– ­Den gemensamma idén är att skapa en unik, tvärdisciplinär plattform och produktionshus för högkvalitativ bildkonst, scenkonst, formgivning, film och musik i samverkan mellan professionellt verksamma konstnärer säger Anne-Sofie Ericsson, Verksamhetschef SITE.

Förstudien beräknas vara klar i slutet av april 2015.

Vi på Codesign är en samling människor med olika kompetenser och personligheter. Inte en enda av oss som jobbar här har fått jobbet för sin spjutspetskompetens utan för att vi är spjutspetspersonligheter som är kompetenta.

Organisationer består av människor med olika sorters behov. Dessa behov tar vi fasta på i våra uppdrag. Vi är övertygade om att samverkan ger det bästa resultatet. Därför sker våra projekt tillsammans med snickare, producenter, fastighetsägare förvaltare och inte minst med er, våra kunder. Vi verkar tillsammans och då blir det bra.

Tillsammans tar vi reda på hur vi kan göra människor lyckligare, smartare och bättre. Där, i den meningen får vi vår lust och energi, svårare är det inte. /Codesign

Citat

Jelena Mijanović