Concent Holding AB avger härmed Bokslutskommuniké januari – december 2016

Fastighetsutvecklingsbolaget Concent Holding AB (publ.) rapporterar januari – december 2016.

under 2016

Concent Holding AB (publ) benämns nedan som ”Concent” eller ”Bolaget”.

• Markanvisningstävlingar vanns i Smedby (Norrköping), Manstorp (Linköping), Södra Brunnshög (Lund), Sandtorp (Norrköping) och Norrtälje Hamn.
  • Tillträde skedde för projektet Valsjöberget (Åkersberga).
  • Produktion av 180 lägenheter startades i projektet Gävlehov samt avseende Barents Center.
  • 502 648 preferensaktier har emitterats under perioden till ett värde av 94 kr per preferensaktie.
  • Ny styrelse valdes i juni och ny VD rekryterades under perioden.
  • Entreprenadkontrakt tecknades med NCC för projekt Söderport (Norrköping).
  • Purjolöken i Örebro med 82 bostäder färdigställdes och inflyttades i september.
  • Matias Lindberg tillträdde som VD den 1 september.
  • Barents Center (BC) säljs till ett finskt investerarkonsortium; tillträde, betalning och finansiell påverkan på Concent sker enligt detta avtal när projektet är färdigställt 2018-2019. I samband med detta har avtalet gällande försäljningen av Concent Utveckling 7 AB från 2014 hävts. Hävningen får en engångseffekt med minskade intäkter på 225 mkr under sista kvartalet 2016. (185 mkr av skulden på 225 mkr, har senare efterskänkts av Mikael Fahlander, som ovillkorat aktieägartillskott).
  • Den 22 december 2016 valdes Mazars SET till Revisionsbyrå efter KPMGs frånträde. Den auktoriserade revisorn Johan Kaijser utsågs som huvudansvarig för revisionen.
  • Concent har i december gjort en nedskrivning av goodwill med 161,5 mkr huvudsakligen beroende av försäljningen av Barents Center. Beräknad erhållen köpeskilling för BC understiger betydligt det goodwillvärde som tidigare var hänförbart till BC.

under FJÄRDE KVARTALET

• Barents Center säljs till ett finskt investerarkonsortium; tillträde, betalning och finansiell påverkan på Concent sker enligt detta avtal när projektet är färdigställt 2018-2019. I samband med detta har avtalet gällande försäljningen av Concent Utveckling 7 AB från 2014 hävts. Hävningen får en engångseffekt med minskade intäkter på 225 mkr under sista kvartalet 2016. (185 mkr av skulden på 225 mkr, har senare efterskänkts av Mikael Fahlander, som ovillkorat aktieägartillskott).
  • Cirka 400 byggrätter tillkommer i Söderport etapp 3 (Norrköping) genom en kombination av privat markförvärv och markanvisning från kommunen.
  • Norrtälje kommun har sagt upp markanvisningsavtalet i Norrtälje Hamn. Concent har bestridit denna uppsägning såsom genomförd utan saklig grund.

efter FJÄRDE KVARTALET

• Bolaget skjuter upp utdelningen på preferensaktierna för fjärde kvartalet 2016. Den uppskjutna utdelningen löper med en årlig räntesats om 20 procent.
  • LOI tecknades med Strago Fastighetsutveckling Holding AB avseende förvärv av ägda och tecknade projekt. Beslut avseende eventuellt förvärv fattas på bolagsstämma den 3 mars 2017.
  • Bolaget tecknar nytt avtal om försäljning och tillträde av Barens Center med en initial köpeskilling om 279 mkr och beslutar samtidigt om förtida inlösen av obligationslån. Köparen ska enligt detta avtal tillträda redan den 20:e februari 2017. Detta avtal ersätter tidigare aviserade avtal under Q4. Tillträdesdatumet flyttas senare fram till den 21:a mars 2017.
  • Huvudägaren, familjen Fahlander, tecknade avtal om att sälja samtliga A- och B-aktier i bolaget till Björn Sahlström och Gustaf Leijonhufvud. I samband med denna försäljning efterger säljaren en fordran på 185 mkr vilket avsevärt förbättrar bolagets finansiella ställning.
  • Henrik Gidmark tillträder som tillförordnad VD då Matias Lindberg slutar för att påbörja sin nya tjänst.
  • Runar Söderholm lämnar sitt styrelseuppdrag då han fått anställning i konkurrerande bolag.
  • En grupp aktieägare går in med lån för att lösa den akuta likviditetssituationen.
  • Vid en extra bolagsstämma den 23:e februari väljs en ny styrelse bestående av Björn Sahlström, Gustaf Leijonhufvud samt Anders Öinert. Björn Sahlström valdes som styrelsens ordförande.
  • Den nya styrelsen arbetar med flera alternativ till att lösa bolagets finansiering på lång och kort sikt. Arbete pågår också med att försöka sänka bolagets finansieringskostnader. Bolaget kommer att hålla marknaden löpande informerad om hur finansieringssituationen utvecklar sig.
  • Bolaget planerar kraftiga kostnadsbesparingar för att anpassa kostnadsmassan till nuvarande verksamhet och intäktsflöden.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

Thord Norberg
tf CFO
e-post: norberg_thord@yahoo.com

Denna information är sådan information som Concent Holding AB (publ.) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28/2, 2017 kl. 08.00:00 CET. Detta pressmeddelande finns även tillgängligt online på www.concent.se och www.news.cision.com/se.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Concent är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som skapar hem och mötesplatser. Med hjärta, samhällsansvar och finansiella resurser utmanar vi de stora bjässarna i branschen. Det handlar om att skapa ett resultat där kvalitet, miljö, ekonomi och människa är i balans. I praktiken betyder det att vi utvecklar hyresrätter med fokus på ungdomar och studenter, bostadsrätter som fler har råd med och platser där människor möts i form av gallerior, skolor, idrottsarenor med mera. Det goda samhället bygger vi nämligen tillsammans.