Concent Holding rapporterar januari - juni

Nu efter att vi summerat första halvåret, på det som kommer att bli vårt första hela verksamhetsår i vår nya skepnad, ser vi att allt utvecklas enligt plan. Efter rapportperiodens slut har Concent Holding ABs aktie noterats på NGM Nordic MTF, vilket skedde 7:e juli. En milstolpe i vårt bolags utveckling. Detta gör att vi ses som en etablerad spelare på den intensiva fastighetsmarknaden, vilket i sin tur breddar våra finansieringsalternativ och ökar våra möjligheter att sluta viktiga fastighetsaffärer mot kommuner och privata aktörer, samt möjliggör bättre upphandlingar. Kort sagt ett antal parametrar som på medelkort sikt avsevärt kommer att stärka Concents intjäningsförmåga till gagn för vår utveckling och våra investerares avkastning.

Runar Söderholm, VD Concent Holding AB (publ)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER OCH EFTER FÖRSTA HALVÅRET 2015

• Concent-gruppen har vidareutvecklats under perioden med ett antal händelser. Bolaget har fortsatt att växa med ett antal nya medarbetare, vilket har inneburit en förstärkning på fastighetsutveckling, ekonomi och ledning. Under perioden har den finansiella delen av organisationen etablerat ett antal produkter för att säkerställa det långsiktiga kapitalbehovet som behövs för fortsatt tillväxt med mycket gott resultat.
  • Concent Holding AB har erhållit godkännande för handel av bolagets aktie på NGM:s Nordic MTF. Första handelsdag var 7 juli 2015. Noteringen genomfördes i syfte att ge bolaget uppmärksamhet och ökade möjligheter på kapitalmarknaden för att expandera projektportföljen under de kommande åren.
  • Under första halvåret kom bolaget överens med två av sina fordringsägare om att omvandla kortfristiga skulder om 270,5 mkr till långfristiga skulder. Under året har det amorterats och per halvårsskiftet var 186,0 mkr av dessa långfristiga skulder utestående. Ytterligare 11,5 mkr av dessa skulder har amorterats efter periodens slut.
  • Bolagets dotterbolag Concent Hyresfastigheter AB har en pågående emission av obligationer. Denna emission sker med stöd av ett prospekt som Finansinspektionen godkänt. Målet för emissionen är att teckning skall ske för 150 mkr. Obligationslikviden skall användas till att förvärva, utveckla och förvalta hyresfastigheter. Teckningsperioden började 20 april 2015 och per dagens datum är cirka 121 mkr tecknat. Sista teckningsdag för obligationen är 15 september. I juli noterades obligationen på Nordic Growth Market (NGM). Obligationens kortnamn är CONHYR och första dag för handel var 16 juli 2015.
  • Under andra kvartalet tecknade dotterbolaget Östermyra Bruk AB ett totalentreprenadavtal till fast pris med Lehto Bygg AB, avseende uppförandet av Barents Center. Därmed är en av de viktigaste pusselbitarna för projektets genomförande på plats. Entreprenaden beräknas starta under andra halvåret 2015.
  • Ett markområde för uppförande av cirka 270 bostäder har reserverats i Bålsta. Detaljplanearbete pågår och detaljplanen förväntas vinna laga kraft under Q1 2016.
  • Under perioden har koncernen sålt två bolag innehållande pågående fastighetsutvecklingsprojekt, vilket tillfört ett resultat om 35,9 mkr under andra kvartalet.
  • Concent har i augusti avtalat om försäljning av hyresrättsfastigheter om cirka 37 000 kvadratmeter bostadsyta, vilket tillför ett resultat efter skatt om totalt 237 mkr, varav 151 mkr kommer redovisas i samband med tillträde under tredje kvartalet och 86 mkr under fjärde kvartalet. Fastigheterna är under olika stadier av utveckling och Concent har fått i uppdrag att slutföra utvecklingen och produktionen, vilket kommer ske löpande fram till slutbesiktningar av fastigheterna.
  • Under juliaugusti månad har rättigheter för tre markområden i Åkersberga, Trosa och Gävle förvärvats. Projektet i Åkersberga är under detaljplanearbete och projekten i Trosa och Gävle har lagakraftvunna detaljplaner. Dessa markområden kommer att utvecklas med en- och flerfamiljsbostäder med olika upplåtelseformer. Flertal kommer att vara vad vi kallar små och smarta hyresrätter. Totalt kommer cirka 500 bostäder uppföras och säljas under 2015-2017.