Concentric AB vinner order för hydrauliska system värd 65 MSEK från ledande lastbilstillverkare

En ledande global tillverkare av tunga lastbilar har nyligen valt ut Concentric AB för att tillverka motorpumpar för styrsystemet på deras nästa generations kommersiella fordon. Produktionen påbörjades under andra kvartalet 2017 och förväntas nå mogna volymer 2018 och generera årliga intäkter på cirka 13 MSEK i Europa. Det totala försäljningsvärdet under kontraktets livslängd uppskattas till 6,5 MEUR (65 MSEK) och kommer att utföras exklusivt av Concentrics anläggning i Hof, Tyskland.

Concentrics motorpumpaggregat har introducerats på nödstyrningskretsen på samtliga av denna tillverkares tunga lastbilar med dubbel framaxelstyrning. Produkten har utvecklats speciellt för att skydda enheterna mot både damm- och högtrycksvatteninsprutning, vilket gör att de kan monteras på fordonets undervagn utan att behöva ha ett separat vattentätt hölje. Enheten kan kopplas med en mängd olika av Concentrics kopplingspumpar, inklusive CALMA-seriens pumpar med låga ljudegenskaper. Concentrics elektrohydraulikenhet ersätter kraftuttagspumpen, vilket förser ström efter behov som i sig minskar både energiförlust och den totala bränsleförbrukningen.

Skräddarsydda kundlösningar som denna, illustrerar vår framtida tillväxtstrategi för att tillhandahålla unika hydrauliska system som erbjuder bränslebesparingar, kostnadsoptimering och viktminskning. "Concentric har fortsatt att fördjupa relationer med viktiga strategiska kunder inom denna sektor och vi förväntar oss att dessa relationer kommer att utvecklas vidare kring nästa generations kommersiella fordonsplattformar", säger Oliver Percival, försäljningschef.

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. För mer information om produkten, vänligen kontakta Oliver Percival på oliver.percival@concentricab.com.