Concordia Maritime tecknar strategiskt avtal med TOTAL

Concordia Maritime och franska olje-/energibolaget TOTAL har idag tecknat avtal om sammanlagt nio års charter för tre olika P-MAX fartyg. Avtalet innebär fem års tidsbefraktning* för Stena Progress, som levereras från Brodosplit-varvet slutet av 2009. Vidare innebär avtalet två års förlängning vardera av befintliga charterkontrakt för systerfartygen Stena Paris och Stena Provence, av hittills gällande femårskontrakt som utgår 2010 respektive 2011.

Concordia Maritime har sedan tidigare lämnat en riktlinje om 32-38 MUSD för produkttankflottans kontrakterade EBITDA** vid början av 2009. I och med den nya affären beräknas kontrakterade EBITDA för 2010 avseende produkttankflottan bli 36-45 MUSD.

”I och med dagens avtal har Concordia Maritime en ännu starkare kontraktsportfölj, som sträcker många år framåt. Vi har nu 75 procent av flottan på tidsbefraktningskontrakt medan resterande utgörs av fartyg under byggnation med beräknad levereras slutet av 2009 respektive 2010. Fartyg som för närvarande inte är kontrakterade mot kund,” säger Hans Norén, VD Concordia Maritime.

Sammantaget har nu TOTAL i och med dagens avtal fyra av Concordia Maritimes tio P-MAX-fartyg på tidsbefraktning. Den återstående avtalstiden för dessa fyra fartyg motsvarar 22 år.

”Vi är glada och stolta över vårt samarbete med TOTAL och dagens avtal ser vi som ett ytterligare styrkebesked för vårt MAX-koncept.” Säger Hans Norén.

”Kontraktsvillkoren rör sig om så kallade vinstdelningskontrakt med en basrat samt vinstdelning 50/50 däröver, något som ger oss en uppsida i spotmarknaden,”säger ekonomichef Göran Hermansson.

TOTAL - med verksamhet i 130 länder och 95.000 medarbetare är franska TOTAL världens fjärde största olje- och gasbolag. Omsättningen för 2006 uppgick till MEUR 153.800.

* Tidsbefraktning = Redaren hyr ut sitt fartyg komplett och bemannat för en betalning, som utgår med
en viss summa per dag, eller en viss summa per ton dödvikt och månad. Den som hyr fartyget betalar
för bunker och hamnavgifter.
** EBITDA = kassaflödesmått, som motsvarar rörelseresultat före avskrivningar