Concordia Maritime tecknar tidsutbefraktningskontrakt för tre nybyggda P-MAX-fartyg

Concordia Maritime meddelar idag att man ingått ett avtal med ST Shipping and Transport, ett dotterbolag till Glencore, för tre av sina P-MAX-fartyg i nybyggnadsprogrammet. Avtalet sträcker sig över tre år per fartyg från och med leverans från varvet

Totalt består Concordia Maritimes P-MAX flotta av 10 fartyg varav sex fartyg är levererade och de resterande fyra levereras 2009 respektive 2010. I och med ovan nämnda avtal för tre fartyg, varav ett levereras 2009 och resterande två 2010, är hela flottan sysselsatt via tidsutbefraktning. ST Shipping and Transport är Glencores shippingarm, som är ett av världens största bolag inom handel av olja och andra råvaror.

”Vi är väldigt nöjda över affären med ST Shipping and Transport. De har en stor fartygsoperation och vi ser dem som en innovativ och solid oljebefraktare – en bra och intressant kund för långsiktiga affärer” säger VD Hans Norén.

”Vi har sedan försäljningen av V-MAX-fartygen 2004 haft en stark finansiell ställning som stärks ytterligare i och med denna affär. Vi har jobbat med time-charter utifrån två synsätt, dels ville vi naturligtvis ha fasta kassaflöden men dels för att bygga djupa kundrelationer, som nu med ST Shipping and Transport. Ett annat exempel är olje- och energibolaget TOTAL som sedan tidigare har fyra av våra P-MAX-fartyg på långa kontrakt.” säger ekonomichef Göran Hermansson

”Dessa kontrakt innebär att Concordia Maritime kommer att få ytterligare stabilitet och handlingskraft. Stabilitet via stabila finanser med goda kassaflöden och en stark balans-räkning. Handlingskraft att både agera och reagera snabbt vid affärsmöjligheter och därigenom fortsätta växa och utveckla bolaget. Detta är särskilt viktigt för de kommande åren då vi tror att marknaden kommer att vara svag.” avslutar VD Hans Norén

Dagens tillkännagivande påverkar inte Concordia Maritimes resultat för 2008. Utav de fartyg som nämns levereras ett under 2009 och de övriga två 2010. Bolaget har inte lämnat någon prognos för 2009 eller 2010. Concordia Maritime kommenterar inte tidsutbefraktnings-kontrakt i detalj utan lämnar prognos på EBITDA-nivå (Earnings Before Interest Tax Depriciation and Amortization).