Leverans av Stena Perros från Brodosplit

Idag levereras Concordia Maritimes produkttanker Stena Perros från varvet Brodosplit i Kroatien. Fartyget är kontrakterat över fem år för transporter av raffinerade produkter åt franska olje-/energibolaget TOTAL. Stena Perros är av s k P-MAX-modell och det sjätte i en serie av tio beställda fartyg. Stena Perros döptes den 1 december vid Brodosplit.

Stena Perros systerfartyg Stena Paris, levererat 2005 och Stena Provence, levererat 2006 är kontrakterade på fem år med två års förlängning av TOTAL. Vidare är Stena Progress, det sjunde
P-MAX-fartyget med leverans kvartal 4, 2009 redan uthyrt på femårsbasis till TOTAL. Sammanlagt har TOTAL fyra av tio P-MAX-fartyg på tidsbefraktning* med en återstående avtalstid uppgående till totalt 22 år.

* Tidsbefraktning = Redaren hyr ut sitt fartyg komplett och bemannat för en betalning, som utgår med en viss summa per dag, eller en viss summa per ton dödvikt och månad. Den som hyr fartyget betalar för bunker och hamnavgifter.

P-MAX-fartygen har följande tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående (design) 11,3 m, dödvikt 65.200 ton.