Stena President döps i Split

I dag döps Concordia Maritimes produkttanker Stena President – det femte fartyget av tio i P-MAX-serien. Dopet äger rum vid Brodosplit-varvet utanför Split. Efter leverans går fartyget på tio års charter för Argo Shipping med transporter bl a från hamnar i Baltikum och runt Vita Havet vidare till Europa och USA.

Fartygets gudmor är Nataliya Popravko, fru till Sergey Popravko, VD Unicom Management Services och COO hos det ryska rederiet Sovcomflot. Kapten ombord på Stena President är Yashin Yuriy.

Ett stort antal internationella gäster deltar vid dopceremonin, där också Hans Norén, VD Concordia Maritime och Ulf Ryder, VD Stena Bulk närvarar. Brodosplit-varvet representeras av VD Domagoj Klaric.

Stena President sjösattes under andra kvartalet 2007 och levereras under det tredje kvartalet 2007. Systerfartyget Stena Primorsk med leverans 2006 är också kontrakterat på tio år till Argo Shipping.

Det första P-MAX-fartyget levererades i december 2005 och leverans av det tionde är planerat till 2010.

Tekniska data för P-MAX-fartygen
Längd 183 m
Djupgående (design) 11,3 m
Lastvolym 68,900 m³
Bredd 40 m
Dödvikt 65,200 ton

MAX-konceptet
Fartygen, byggda enligt MAX-konceptet kännetecknas av god ekonomi, hög flexibilitet och stor säkerhet. Genom skrovets bredare utformning ökar lastförmågan med ca 30 procent utan att djupgåendet påverkas. Utöver lagkraven på dubbelskrov har fartygen dubbla maskiner i två helt separata maskinrum, dubbla roder och styrmaskiner, två propellrar och dubbla kontrollsystem. Alla dessa dubbla system kan opereras oberoende av varandra och genererar därmed säkrare oljetransporter.

Isklass 1B
Svenska fartyg byggs efter isklassregler som är gemensamma för Sverige och Finland. Stena Primorsk och Stena President har konstruerats enligt isklass 1 B, vilket anses nödvändigt eftersom fartygen är planerade för trafik i bl a Östersjön. Isklass 1B medför att fartyget kan gå i trafik (med fem knop i upp till 0,6 m is; bruten ränna) i områden där det förekommer måttliga mängder is och där fartyg utan isklass exkluderas.
……………………………………………………………………………………………………………………….
För mer information, v.v. kontakta:

Hans Norén
VD, Concordia Maritime AB (publ)
Mobil + 46 704 85 50 46

Göran Hermansson
Ekonomichef , Concordia Maritime (publ)