En ny undersökning visar vilka faktorer som gör ett företag till en attraktiv arbetsgivare

Report this content

Viktigt är stimulerande arbetsuppgifter, bra lön, goda utvecklingsmöjligheter och fast anställning.

En ny undersökning, gjord av Novus på beställning av Conmore Ingenjörsbyrå, visar vad som gör ett företag till en attraktiv arbetsgivare. Över 50 procent av alla svenska tjänstemän tycker att stimulerande arbetsuppgifter, bra lön och goda utvecklingsmöjligheter är högsta prioritet. Viktigast för tjänstemännen är trivsel och bra gemenskap/trevliga kollegor. Resultatet visade även att möjlighet till att påverka och ett bra samarbete mellan kollegor är faktorer som gör att man känner sig som en del av företaget.

Undersökningen gjordes av Novus genom intervjuer med tjänstemän inom den privata sektorn. Frågorna som ingick: Vad av följande gör ett företag till en attraktiv arbetsgivare? Vad är viktigast för din trivsel på arbetsplatsen? Vad är viktigast för att du ska känna dig som en del av företaget du jobbar på?

De svar som framkom är faktorer som alltid har varit viktiga grundstenar för Conmore Ingenjörsbyrå.

- Ända sedan vi startade företaget för över 20 år sedan har det varit vårt mål att våra anställda ska trivas hos oss. Till exempel arbetar vi aktivt för att det ska finnas en god laganda på företaget och att de anställda ska trivas med sina arbetsuppgifter. Därför är det extra kul att se att det faktiskt är dessa faktorer som anställda rankar högt, säger Joakim Olsson, ägare av Conmore Ingenjörsbyrå.

Fast anställning också viktigt
Något som tjänstemän rankade högt på flera av frågorna (cirka 70 procent) var att man erbjuds fast anställning och känner anställningstrygghet. Även detta är något som ligger Conmores ledare varmt om hjärtat.

- I ingenjörsbranschen förekommer många olika anställningsformer. Vår ambition när vi startade Conmore var att bli ett av de få företag inom ingenjörsbranschen där de anställda kan känna sig helt trygga med sin anställning. Samtliga våra medarbetare har idag därför fast anställning, säger Anders Svensson, ägare av Conmore Ingenjörsbyrå.

Ett kort utdrag ur undersökningen:

Vad av följande gör ett företag till en attraktiv arbetsgivare?
• Stimulerande arbetsuppgifter - 81 procent
• Bra lön - 81 procent
• Goda utvecklingsmöjligheter - 76 procent
• Balans mellan yrkes- och privatliv – 69 procent
• Fast anställning – 68 procent
• Gott/tydligt ledarskap – 63 procent
• Stark laganda – 35 procent
• Arbetar aktivt med miljöfrågor – 16 procent
• Annat – 3 procent

Vad är viktigast för din trivsel på arbetsplatsen?
• Bra gemenskap/trevliga kollegor - 91 procent
• Anställningstrygghet – 72 procent
• Flexibilitet i arbetstider – 65 procent
• Bra möjligheter till friskvård – 7 procent
• Ändamålsenliga lokaler – 7 procent

Vad är viktigast för att du ska känna dig som en del av företaget du jobbar på?
• Möjlighet att påverka beslut – 69 procent
• Bra samarbete mellan kollegor – 69 procent
• Förtroende från chef – 67 procent
• Individuella kompetenskontrakt – 4 procent

Om undersökningen:
Undersökningen gjordes av Novus genom webbaserade intervjuer under perioden 8-14 maj 2012. Frågorna baseras på totalt 506 intervjuer med tjänstemän inom den privata sektorn mellan 25-45 år. Hela undersökningen finns att ladda ner på www.conmore.se/pressrum

Kontaktuppgifter:
Joakim Olsson, VD, Tel.nr. 0708 - 942331, E-post: joakim.olsson@conmore.se
Anders Svensson, VD, Tel.nr. 0708 - 942330. E-post: anders.svensson@conmore.se
Conmore närvarar under Career Days i Scandinavium 26 maj.

Om Conmore Ingenjörsbyrå AB:
Conmore grundades 1991 av Joakim Olsson och Anders Svensson. Företaget fokuserar på att skapa fungerande och innovativa tekniklösningar för deras uppdragsgivare och är verksamma inom fordons- och processindustrin. De erbjuder Projektledare, Uppdragsledare, Konstruktörer samt Provningsingenjörer. Conmore har idag 90 anställda och omsätter cirka 70 miljoner kronor/år. Företaget finns i Göteborg samt i Hyssna.

Taggar: