E-sportlandslaget samlades i Göteborg

Report this content
Det svenska landslaget i e-sport har träffats för första gången för spelarpresentation, tröjutdelning, uppvisningsmatch och aktiviteter tillsammans med sponsorer, näringsliv och lokala aktörer i Göteborg. Träffen ägde rum i Alliance lokaler i Göteborg. Consid fanns på plats.

Jonathan "Loda" Berg, coach.

​– Det känns otroligt bra att vi har kickat igång nu. Nu är det hårdträning som gäller för att säkra VM-guld i Israel i november. Vi har stora chanser att komma riktigt långt, säger legendaren Jonathan ”Loda” Berg som coachar Dota2-laget.

Landslagströjorna är nu påtagna och presentationerna gjorda. Det var en lyckad första träff inför VM i Eliat, Israel den 14–20 november. På plats i Göteborg fanns Dota2-laget med laguttagande Jonathan ”Loda” Emanuel Berg, Johannes ”Gneben” Aira och coach Ashkan ”Sultanen” Namazi i spetsen. Även representanter från CS-laget, i form av Hannes ”hns” Johansson och Love ”phzy” Smidebrant fanns på plats. PES-spelaren Samir ”Sam” Ben Sassi och Tekken 7-spelaren Boris ”The Emperor” Cueto Ortiz hade också tagit sig till Göteborg.

Landslaget i Dota 2.

Partners och sponsorer i form av bland annat Consid, Svenska Spel och Telia peppade laget på plats inför VM-äventyret. Landslagssamlingen stöttades av Gbg & Co och flera Göteborgsbaserade företag. Inet löste tekniken på plats, Kappa Bar bjöd på en uppskattad middag och Elite Hotels ordnade skön sömn för landslagsspelarna. Flera aktörer från idrotten deltog också för att utbyta erfarenheter med e-sporten.

– Det är otroligt kul att se att det finns ett sådant engagemang från samhället och näringslivet för e-sporten. Spelarna känner sig verkligen stöttade och längtar efter att sätta igång, säger Jonathan ”Loda” Berg.

Sultanen spelar Dota2.

Under landslagsträffen spelades också en uppvisningsmatch i Dota 2 mot ett stjärnspäckat grekiskt landslag som förlorades efter en dryg timmes väldigt tight match.

Nathalie Besèr, kommunikationschef Consid

Consid är ett av landets snabbast växande företag och är verksamt inom IT, kommunikation och affärsutveckling med visionen att digitalisera Sverige. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Idag har företaget 1 300 anställda och 2020 omsatte bolaget över en miljard kronor. Consid finns i Jönköping, Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala, Linköping, Örebro, Västerås, Helsingborg, Norrköping, Borås, Gävle, Sundsvall, Växjö, Karlstad, Kalmar, Nyköping, Borlänge, Ljungby, Halmstad, Karlskrona, Kristianstad, Värnamo och Karlshamn.