Hemmafixargiganten Jula växlar upp digitalt

Jula Holding-koncernen tar nästa steg i den digitala transformationen. Nu storsatsar koncernen på ett nytt intranät.

Familjeföretaget Jula, Jula Holdingkoncernens ursprung, expanderar starkt. Med 110 varuhus, 4 000 anställda och en omsättning för 2020 på nära 10 miljarder kronor är Jula en gigant i hemmafixarbranschen. Nu tar nu Jula Holding-koncernen nästa steg i sin digitala transformation med en ny gemensam intranätplattform.

Magnus Ljung, Jula Holdings kommunikationschef.

- Nu växlar vi upp digitalt och siktar på ett nytt intranät med målet att vara ”a singel point of information" som gör det enkelt att konsumera så väl global information som lokal och teamspecifik information, säger Magnus Ljung, Jula Holdings kommunikationschef.

Det är it- och kommunikationsföretaget Consid som ska utveckla det nya intranätet med plattformen Sitevision som grund.

-Vi ser fram emot den kommande resan tillsammans med Jula. Det ska bli spännande att utveckla ett koncerngemensamt intranät, men som på samma gång kan personaliseras till koncernens olika bolag och målgrupper. Consid har lång erfarenhet av liknande lösningar med bland annat kunder som IVC Evidensia och Skistar, säger säger Alexander Gustafsson, affärsutvecklingsansvarig för Sitevision på Consid.

Tanken är att det nya intranätet ska innehålla en hel del funktioner och informationsflöden där Sitevisions personaliseringsmotor utnyttjas till sin fulla potential. Detta för att nå rätt medarbetare med rätt information i rätt enhet vid rätt tillfälle.

Alexander Gustafsson, Consid.

-Det är en utmaning att skapa ett intranät som inte bidrar till onödigt brus för medarbetaren utan att man noggrant väljer rätt målgrupp för sin information. Att dessutom 2021 bygga ett intranät som lever upp till de förväntningar på användarvänlighet som medarbetare är vana vid från sociala medier, appar och e-handelswebbplatser som används i vardagslivet är ytterligare en utmaning där plattformen Sitevision har mycket att erbjuda, säger Alexander Gustafsson.

Inom Julakoncernen finns även bolag så som Hööks, Jula Hotell & Konferens, Wästgöta Finans, Jula Logistics, Jula Miljö & Energi samt G&K Blanks Fastigheter.

Nathalie Besèr, kommunikationschef Consid

Consid är ett av landets snabbast växande företag och är verksamt inom IT, kommunikation och affärsutveckling med visionen att digitalisera Sverige. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Idag har företaget 1 300 anställda och 2020 omsatte bolaget 1 222 miljoner kronor. Consid finns i Jönköping, Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Örebro, Västerås, Helsingborg, Norrköping, Borås, Gävle, Sundsvall, Växjö, Karlstad, Kalmar, Kristianstad, Nyköping, Borlänge, Ljungby, Halmstad, Karlskrona, Värnamo och Karlshamn.