Sjöfartsverket får ny kommunikationspartner

Report this content

Sjöfartsverket har tecknat ett nytt ramavtal gällande kommunikationsuppdrag, till ett uppskattat värde av 12 miljoner kronor. Avtalet gäller i max fyra år. Det var it- och kommunikationsföretaget Consid som gick segrande ur upphandlingsstriden.

– Vi ser fram mot ett strategiskt samarbete med Sjöfartsverket, där vi hoppas kunna vara delaktiga med hela vårt breda tjänsteerbjudande inom kommunikation, säger Peter Hellgren, vd Consid.

Sjöfartsverket har i uppgift att verka för goda förutsättningar för sjöfarten. I detta ligger bland annat ansvar för farledshållning, lotsning, isbrytning, sjömätning, produktion av sjökort, sjötrafikinformation samt sjö- och flygräddning. Enligt regeringens instruktioner ska Sjöfartsverkets främja en säker, miljöanpassad och effektiv sjöfart. För att uppfylla kraven behövs en stark och säker kommunikation, i alla kanaler och i alla plattformar.

-Det är särskilt roligt att få arbeta med sjöfartsfrågor, eftersom det är så avgörande för svensk infrastruktur och ekonomi. Dessutom har vi bred erfarenhet av sjöfarten på Consid i och med att vi samarbetar med svenska hamnar sedan flera år tillbaka, säger Helena Norberg som projektleder de kommande kommunikationsinsatserna för Sjöfartsverket.

Avtalet inbegriper strategisk-, taktisk- och praktisk kommunikation genom bland annat film, grafik, trycksaker, grafisk form och PR. Dessutom får Consid förtroendet att ta fram verkets tidning Sjörapporten. Syftet med avtalet är att kunna avropa kommunikationstjänster på ett enkelt och effektivt sätt, vilket genererar tids- och kostnadsbesparingar, samt möjliggör anskaffningar till fördelaktiga villkor. Consid Communication är en heltäckande kommunikations- och marknadsföringspartner som erbjuder en bred portfölj av digitala värdeskapande marknadskommunikationstjänster.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.

Digital transformation

Mobilitet och apputveckling