Contractor Bygg bryter mark i Norrbotten – bygger Lidl-butiker i Luleå och Boden

Report this content

För några år sedan byggde Contractor Bygg Lidls butik i Skellefteå. Nu får bolaget återigen förtroendet att bygga matkedjans nya lokaler – i både Luleå och Boden.
- Jättekul att få deras förtroende igen. Vi upplevde dem som mycket professionella beställare när vi gjorde Lidl Skellefteå tillsammans, säger Jörgen Lindmark, arbetschef på Contractor Bygg.

Det är inte första gången Contractor Bygg tar sig an att bygga handelslokaler. Förutom tidigare nämnda Lidl-butik i Skellefteå, har bolaget byggt Jula och Lager 157 i Skellefteå, Lager 157 i Umeå och ICA i Hemavan för att nämna några. Uppdraget är ett viktigt steg i att närma sig marknaden i Norrbotten och att få möjligheten att bygga inte bara en butik, utan två, i Norrbotten ser Jörgen mycket positivt på.

- Eftersom koncernen siktar på att växa och att Luleå-området kan vara ett alternativ, är det bra att vi får möjlighet att visa upp oss och skapa nya kontakter, berättar Jörgen.

Stora förtroenden, totalt 5000m2.
Hösten 2020 väntas butikerna vara klara och projekten är av omfattande karaktär. Byggnadsytan BYA är ca 2500m2 per butik. Varav ca 1500m2 är butiksyta. I Luleå, där Contractor även sköter markentreprenad och betongarbeten, påbörjades arbetet redan före semestern. I Boden är det en annan entreprenör som utför mark- och betongarbeten, där tar Contractor över och påbörjar arbetet med stommen i början av november.

Utseendet p den typ av butik som Contractor bygg ska bygga till Lidl i Boden och Lule – Kul att vi lyckades få båda uppdragen, vi vet av erfarenhet att det finns vissa fördelar med att få uppföra två i princip likadana hus. Det är även en fördel för våra leverantörer och underentreprenörer, säger Jörgen.

Contractor Bygg har egen personal på plats som veckopendlar från Skellefteå. Utöver dessa kommer man även sträva efter att anlita lokala underentreprenörer.

Fredrik Andersson
Koncernchef Contractor bygg
Fredrik.Andersson@contractorbygg.se

Jörgen Lindmark,
Arbetschef Contractor bygg

Jorgen.Lindmark@contractorbygg.se

Koncernen Contractor Bygg bedriver sin verksamhet från fem norrländska orter och har som mål att bli det ledande byggföretaget i norra Sverige, med lokalt ägande som en av grundpelarna. Contractor Bygg startades redan 1910 och finns i dag i Skellefteå, Umeå, Lycksele, Hemavan och Sundsvall. I koncernen ingår även Lindgrens Mark i Skellefteå och Jörnträhus AB, samt Eldabutiken Skellefteå och Contractor Fastigheter. Koncernen med huvudkontor i Skellefteå har ca 330 anställda och omsätter ca 700 miljoner kronor.

Citat

Jörgen Lindmark, arbetschef Contractor Bygg.