Bostaden fortsätter med lyckat projekt på Ålidhem – Contractor bygger nästa etapp

Bostadens storsatsning på Ålidhem fortsätter. Konverteringen av enkelrum i studentkorridorerna på Pedagoggränd har varit mycket uppskattad och projektet har väckt stort intresse runt om i landet. Contractor Bygg i Umeå har fått uppdraget gällande nästa etapp där de ska omvandla 236 studentrum till 263 lägenheter i tre hus. Stommen återbrukas men i övrigt blir allt nyproduktion. Ordern är värd 163 miljoner kronor och allt ska enligt tidplanen vara färdigt i september 2025. Projektet genomförs som en totalentreprenad i samverkan.

Det här är ett väldigt lyckat projekt och för oss är det en mycket viktig satsning på målgruppen studenter. Vi har stor efterfrågan på studentlägenheter och därför känns det extra roligt att vi fortsätter att konvertera studentrum till nybyggda små lägenheter, säger Berndt Elstig fastighetschef på Bostaden.

– Det känns jätteroligt att vi får vara med och förnya ett område som har en nära anknytning till universitetet och hela Umeås utveckling, säger Pelle Kriström, vd på Contractor Bygg i Umeå.

Bostaden blev nyligen klara med att omvandla studentkorridorer till 326 lägenheter på Pedagoggränd 1A-F. Nu fortsätter satsningen på Ålidhem i de tre husen på Pedagoggränd 5A, 7A och 9A. Bakgrunden är dels att husen, som bygges på 1960-talet, har ett stort underhållsbehov, dels att det i en undersökning visat sig att studenter föredrar att ha rum med eget kök framför att dela med andra.

Projekteringsfasen är genomförd. Där har Contractor, Bostaden, konsulter och underentreprenörer arbetat nära tillsammans redan från starten.

– Att vi öppet delat med oss av allas kunskaper och erfarenheter har gjort att vi kunnat projektera fram de bästa lösningarna. Nu får vi äntligen börja bygga och förverkliga resultatet av projekteringen. Genom att bedriva entreprenaden gemensamt och öppet kan vi och Bostaden tillsammans med lokala underentreprenörer och erfarna konsulter åstadkomma bästa möjliga helhetslösning, säger Pelle Kriström.

För mer information:
Pelle Kriström, vd Contractor Bygg Umeå,
010-188 74 20,
 pelle.kristrom@contractor.se

Berndt Elstig, fastighetschef Bostaden,
090-17 75 40,
 berndt.elstig@bostaden.umea.se

Om företagen

Bostaden är en viktig aktör för Umeå och vi engagerar oss i frågor för ett attraktivt och hållbart samhälle. Våra värderingar genomsyrar hela verksamheten, både internt – hur vi arbetar och bemöter varandra, men också externt i hur vi bemöter våra hyresgäster, intressenter och Umeå som samhälle.

Contractor bedriver sin verksamhet från sex norrländska orter och har som mål att bli det ledande byggföretaget i norra Sverige, med lokalt ägande som en av grundpelarna. Contractor Bygg startades redan 1910 och finns i dag i Skellefteå, Umeå, Lycksele, Hemavan och Sundsvall. I koncernen ingår även Contractor Mark i Skellefteå, Umeå och Hemavan samt fritidshus- och flerbostadshustillverkaren Jörnträhus AB, Eldabutiken Skellefteå och Contractor Fastigheter. Koncernen med huvudkontor i Skellefteå har runt 500 anställda och omsätter cirka 1 miljard kronor.

Pelle Kriström, vd på Contractor Bygg i Umeå.
Pelle Kriström