Bygma etablerar i expansiva Hemavan - förstärker ortens utbud av byggmaterial

Nu står det klart att byggvarukedjan Bygma kommer att öppna upp sin första anläggning i fjällvärlden, placerad i Contractors nyligen förvärvade fastighet i Hemavan.

– Vi vet att efterfrågan är stor och det känns även bra att kunna skapa arbetstillfällen som inte är säsongsbetonade i Hemavan. Dessutom skapas miljöfördelar med en byggvaruhandel i närområdet, säger Bygmas vd Peter Lindström.

I början av april förvärvade Contractor den så kallade Meca-fastigheten i centrala Hemavan och tog över som fastighetsägare. Efter att en av de tidigare hyresgästerna drabbats av konkurs blev en lokal i fastigheten vakant, vilket öppnade upp en möjlighet för Bygma att flytta in.

– För oss på Contractor är det självklart positivt att kunna teckna ett långsiktigt hyresavtal med en så stabil hyresgäst som Bygma. Som fastighetsägare känns det bra att kunna bidra till att möta de behov som ortens expansion skapar, med fungerande logistik och flöden. Dessutom underlättar det vårt fortsatta arbete med att bygga och utveckla ett levande Norrland, när det kommer in en aktör som säkrar byggvaruhandeln på sikt även i Hemavan, säger Åsa Jonsson som är fastighetsansvarig på Contractor.

Behov av renodlad byggvaruhandel

Bygmas plan är att öppna upp i Hemavan under försommaren, efter att Contractor har gjort vissa anpassningar av lokalerna för att de ska möta Bygmas behov. Ambitionen är att bredda utbudet av byggmaterial för både näringsidkare och privatpersoner.

– Det investeras mycket i Hemavan just nu och vår bedömning är att det finns stor potential i den marknaden för en lång tid framöver. Vårt mål är att vara en stark aktör både i Norrland och övriga Sverige med anläggningar där projekten finns, oavsett om det handlar om Stockholm eller Hemavan. Vi vet att det har funnits ett behov av en renodlad byggvaruhandel som kan erbjuda och genomför den här etableringen i samförstånd med näringslivet i Hemavan, berättar Peter Lindström.

Etablering skapar sysselsättning

Samtidigt menar han att det finns fler fördelar som skapas med Bygmas etablering, kopplade till bland annat ökad sysselsättning och positiva klimateffekter:

– Till en början kommer vi att rekrytera fem helårsanställda medarbetare, vilket känns extra bra på en ort som Hemavan där många anställningar är begränsade till vintersäsongen. Det kan även uppstå behov av ytterligare medarbetare längre fram. Dessutom finns det tydliga miljöfördelar med att kunna erbjuda byggmaterial direkt på platsen, istället för att det ska krävas enskilda transporter för varje projekt som genomförs, säger Peter Lindström.

Åsa Jonsson, fastighetsansvarig Contractor
E-post: asa.jonsson@contractor.se

Peter Lindström, vd Bygma AB

E-post: plm@bygma.se

Peter Lindstrm VD BygmaContractors frvrvade fastighet i centrala hemavan Skidbacken i bakgrunden

Koncernen Contractor bedriver sin verksamhet från sex norrländska orter och har som mål att bli det ledande byggföretaget i norra Sverige, med lokalt ägande som en av grundpelarna. Contractor startades redan 1910 och finns i dag i Skellefteå, Umeå, Lycksele, Hemavan och Sundsvall. I koncernen ingår även Contractor Mark i Skellefteå och Hemavan samt fritidshus- och flerbostadshustillverkaren Jörnträhus, Eldabutiken Skellefteå och Contractor Fastigheter. Koncernen med huvudkontor i Skellefteå har ca 400 anställda och omsatte 2020 ca 850 miljoner kronor.

Bygma AB är ett dotterbolag till den danska byggmaterialkoncernen Bygma Gruppen A/S. Koncernen består av drygt 100 anläggningar fördelat på Sverige, Danmark samt Island och har cirka 2 500 anställda. I Sverige finns 18 anläggningar, som tillsammans omsätter 1,3 miljarder SEK.

Åsa Jonsson fastighetsansvarig på Contractor
Bygmas vd Peter Lindström