Cementkrisen hotar byggandet av ett hållbart Norrland

Just nu står vi inför en akut cementbrist i Sverige och för att undvika det måste Regeringen snabbt fatta beslut om cementas tillstånd för kalkbrytning i Slitetäkten på Gotland. En cementbrist riskerar definitivt att slå hårt mot bland annat oss i byggbranschen. Ungefär 75 % av all cement som används i Sverige idag kommer från tillverkningen på Gotland och tyvärr finns det inte några alternativa lösningar som är vare sig realistiska eller önskvärda. Cement behövs för tillverkningen av den betong som, oavsett vilka stommaterial som används i övrigt, är en förutsättning för all nybyggnation. Tyvärr är tillgången till cement i Sveriges närområden begränsad och en ökad import från andra delar av världen skulle medföra betydligt större miljöpåverkan, både på grund av ursprungsländernas tillverkningsmetoder och de ökade transporterna. För att inte tala om effekten på byggkostnaderna.

Tillväxten i norra Sverige hotas

Enligt beräkningar från branschorganisationen Byggföretagen hotas 175 000 jobb i den svenska bygg- och anläggningsbranschen, 280 000 medräknat andra påverkande branscher. Tre av fyra nya bostäder kommer inte att kunna få byggstart och många stora infrastrukturprojekt riskerar att fördröjas eller stoppas helt. Hur kraftigt krisen påverkar alla oss som lever och verkar i norra Sverige återstår att se. Men eftersom vi är den hetaste tillväxtzonen i hela landet har vi all anledning att känna oro. Med flera miljardinvesteringar i industrietableringar och de följdeffekter som skapas i form av bostadsbehov och ny infrastruktur är vi tillsammans i stort behov av tillgång till cement. Redan efter nyår riskerar både vi på Contractor och våra norrländska kollegor i byggbranschen att känna av effekterna av cementkrisen, vilket gör att nya projekt äventyras och det blir svårt att hålla våra medarbetare med jobb.

Vi står bakom miljöaspekten i beslutet

För oss på Contractor är hållbarhet en självklar faktor i vårt arbete med att bygga ett levande Norrland. Men eftersom det inte finns ett hållbart alternativ till Cementas produktion på Gotland, ställer vi oss frågande till om det här verkligen är den miljömässigt smartaste vägen att gå. Vi på Contractor och många med oss vill använda det material som är bäst för varje projekt, men även de många gånger som valet faller på trä som byggmaterial så behöver vi betong för till exempel grunden. Vilket alltså snart inte kommer att vara möjligt på grund av den hotande bristen på cement.

Tillsammans behöver vi visa styrka

Vi vet som sagt inte ännu hur krisen kommer att utveckla sig och vilken effekt den får på utvecklingen här Norrland. Hur kommer till exempel olika delar av Sverige prioriteras när den cement som trots allt fortfarande finns tillgänglig ska fördelas? Det väntar vi fortfarande på att se, men redan nu måste vi tillsammans göra våra röster hörda, både inom byggbranschen och politiken. Vi står inför fantastiska möjligheter i framtiden, men utan cement hotas hela den expansion som vi alla ser fram emot. Cementkrisen är inte bara ett problem för oss inom byggbranschen. Den är ett problem för hela samhället.

Fredrik Andersson koncernchef Contractor

Fredrik Andersson, Koncernchef Contractor och styrelseledamot Byggföretagen
Tel. +46 10-130 78 01
Fredrik.Andersson@contractor.se

Koncernen Contractor bedriver sin verksamhet från sex norrländska orter och har som mål att bli det ledande byggföretaget i norra Sverige, med lokalt ägande som en av grundpelarna. Contractor Bygg startades redan 1910 och finns i dag i Skellefteå, Umeå, Lycksele, Hemavan och Sundsvall. I koncernen ingår även Contractor Mark i Skellefteå och Hemavan samt fritidshus- och flerbostadshustillverkaren Jörnträhus AB, Eldabutiken Skellefteå samt och Contractor Fastigheter. Koncernen med huvudkontor i Skellefteå har ca 500 anställda och omsätter ca 1 miljard kronor.

Taggar:

Fredrik Andersson, koncernchef Contractor och styrelseledamot Byggföretagen
Redan nu måste vi tillsammans göra våra röster hörda, både inom byggbranschen och politiken. Vi står inför fantastiska möjligheter i framtiden, men utan cement hotas hela den expansion som vi alla ser fram emot. Cementkrisen är inte bara ett problem för oss inom byggbranschen. Den är ett problem för hela samhället.
Fredrik Andersson