Contractor satsar på projektutveckling i eget bolag

Den norrländska byggkoncernen Contractor arbetar sedan länge framgångsrikt med projektutveckling som en del i sitt erbjudande. Nu blir området ett eget bolag, Contractor Projektutveckling AB.

– Vi vill lägga mer fokus på projektutveckling eftersom vi ser stor potential för våra tjänster i hela Norrland, säger Mats Håkansson, som blir vd i bolaget.

Mats Håkansson har arbetat som projekteringsansvarig på Contractor i tre år med projektutveckling som en av sina arbetsuppgifter. Han har bland annat varit med och utvecklat stora byggprojekt i Skellefteå som Birkarlen (188 lägenheter), Jenkan och Lambadan (18 radhus) och PacsOn (industrifastighet 5 500 kvadratmeter).

– Vi jobbar just nu med flera långsiktiga projekt i olika skeden och fler är på gång. Genom att skapa ett projektutvecklingsbolag renodlas min tjänst till att handla om just det. Det är också ett sätt att lyfta ett område som vi länge varit duktiga på men inte alltid varit så tydliga med att vi jobbar med, säger Mats Håkansson.

Han ser också satsningen på projektutveckling som ett sätt för Contractor att säkerställa att koncernens resurser används på bästa sätt. Med de stora industrisatsningar som pågår och planeras i Norrland finns ett stort behov av att få fram nya bostäder och andra typer av byggprojekt.

Contractor visar med sin satsning att det nu finns dedikerade resurser med den uthållighet som krävs för att jobba fram projekt, hela vägen från förvärv av mark till färdig fastighet.

– Vi är en engagerad partner som kan driva projektet med ett helhetsgrepp och se till att allt sköts effektivt och smidigt, säger Mats Håkansson.Mats Hkansson vd p nybildade Contractor projektutveckling

Mats Håkansson, vd Contractor Projektutveckling AB, 070-530 80 52, mats.hakansson@contractor.se

Koncernen Contractor bedriver sin verksamhet från sex norrländska orter och har som mål att bli det ledande byggföretaget i norra Sverige, med lokalt ägande som en av grundpelarna. Contractor Bygg startades redan 1910 och finns i dag i Skellefteå, Umeå, Lycksele, Hemavan och Sundsvall. I koncernen ingår även Contractor Mark i Skellefteå, Umeå och Hemavan samt fritidshus- och flerbostadshustillverkaren Jörnträhus AB, Eldabutiken Skellefteå samt och Contractor Fastigheter. Koncernen med huvudkontor i Skellefteå har ca 500 anställda och omsätter ca 1 miljard kronor.

Mats Håkansson, vd Contractor projektutveckling
Mats Håkansson