Contractor Umeå fortsatt starka – 14 rekryteringar sedan i somras

På en marknad som har präglats av osäkerhet det senaste halvåret fortsätter Contractor Umeå att vara offensiva. Bara sedan inledningen av sommaren har 14 nya medarbetare rekryterats.

– Vi insåg redan i våras att vi behövde rekrytera för att hantera alla våra uppdrag och det känns bra att kunna erbjuda så många kompetenta människor jobb, säger Contractor Umeås vd Richard Carlsson.

På en marknad som påverkades starkt av coronaläget lyckades Contractor Umeå ändå landa flera relativt stora projekt för fortsättningen av året. Det handlade bland annat om ett nytt LSS-boende åt kunden NG Fastigheter, byggnaden för Norra Timbers nya kantverk på Sävar såg och renoveringen av 105 lägenheter åt AB Bostaden i kvarteret Professorn på Ålidhem.
– Med tanke på projektens storlek hade vi tidigt en klar bild över hur vi behövde rekrytera. I det osäkra läget som hela branschen har levt med under året känns det självklart bra att vi på Contractor snabbt kan erbjuda möjligheter till jobb här på vår hemmamarknad i Umeå, säger Richard Carlsson.
– Detta innebär en tillväxt i personalstyrkan med 25% då vi är 73 personer i och med rekryteringarna, fortsätter Richard.

Lånat in personal från Skellefteå

Bland de som har rekryterats finns alltifrån arbetsledare och projektingenjörer, till kranförare, betongarbetare och träarbetare. Richard Carlsson berättar:

– Vi har haft ett stort behov av alla yrkesroller och att kunna rekrytera en egen kranförare och erfarna betongarbetare är ett stort plus i kanten. Dessutom är det positivt att vi har kunnat låna in personal från Contractor i Skellefteå, bland annat för att hantera våra projekt på NUS och åt Robertsforsbostäder.

Västerbotten ligger bra till

Richard Carlsson menar att det finns god anledning både för Contractor och andra byggföretag att ha goda förhoppningar om en positiv branschutveckling, både på kort och lite längre sikt:

– Vi ser nu på framtiden med stort intresse, inte minst med tanke på de stora investeringar som görs på både infrastruktursidan och nya etableringar här i Västerbotten. Det gäller ju både här i Umeå och i Skellefteå, där det händer mycket som kommer att få positiva effekter på hela länet. Det gör att behovet av att bygga till exempel bostäder kommer att vara fortsatt stort och Västerbotten bör ha en ljus framtid, säger Contractor Umeås vd Richard Carlsson.

Contractor utfr arbete med takbyten fr Bostaden i kvarteret Ormsln i Ume

För mer information, kontakta:

Richard Carlsson, vd Contractor Bygg Umeå

Richard Carlsson, VD Contractor Bygg Umeå