Försäljningsrekord på Jörnträhus – Q1 bättre än hela 2020

Efter ett tungt fjolår har det vänt ordentligt för Jörnträhus under 2021. Redan första kvartalet är orderingången för helåret 63 miljoner kronor, vilket är mer än under hela 2020.

– Målet att senast 2024 ha en årsomsättning på 200 miljoner är absolut inom räckhåll och vi fortsätter att rekrytera nya medarbetare i Jörn, säger Jörnträhus vd Mikael Lindberg.

Precis som för många andra var 2020 ett tufft år för Jörnträhus, vilket ledde till att företaget gjorde ett minusresultat. För att vända den negativa trenden genomfördes strukturella förändringar i både organisationen och arbetssätt, vilket snabbt har gett önskad effekt.

– Vi har sett över säljorganisationen och har rekryterat fler säljare till hemmakontoret, samtidigt som vi har avslutat samarbetet med några av våra agentsäljare. Dessutom har vi skapat tydligare erbjudanden mot både privatmarknaden och proffsbyggarna, vilket har underlättat försäljningsarbetet, berättar Mikael Lindberg.

Utveckling av nya husmodeller

Jörnträhus försäljningssiffror har ökat inom både fritidshus och det Pro-koncept med färdiga byggelement och husbyggsatser som riktar sig till byggföretag och projektutvecklare.

– Vi får bland annat mycket förfrågningar kopplade till lägenhetsprojekt och våra koncepthus på flerbostadssidan. Redan nu bygger vi faktiskt en orderstock för 2022. Men vi måste hela tiden fortsätta utveckla nya intressanta husmodeller, istället för att stanna upp och vara nöjda, säger Mikael Lindberg.

För att nå upp till målsättningen att omsätta 200 miljoner kronor senast 2024 krävs både investeringar i anläggningen i Jörn och nya rekryteringar. Mikael Lindberg berättar:

– Vi investerar i att utöka produktionskapaciteten, med fler produktionslinjer i befintliga lokaler. Dessutom har vi rekryterat bland annat a-projektörer, konstruktörer och projektledare med riktig spetskompetens.

Framgångar skapar sysselsättning på orten

Just rekryteringsarbetet är en viktig faktor för att kunna fortsätta växla upp. Jörnträhus kommer den närmaste tiden rekrytera ett antal träindustriarbetare till husproduktionen på orten.

– För oss är det självklart positivt att kunna skapa nya arbetstillfällen i Jörn och ser gärna att nya medarbetare kommer från närområdet. Tillsammans med övriga företag i Contractor-koncernen jobbar vi ju för ett levande Norrland och då känns det bra att kunna bidra till sysselsättning på orter som Jörn. Samtidigt jobbar vi med vårt interna kulturarbete, där vi tittar på hur vi är mot varandra och våra kunder. Vi vill ha ett starkt arbetsgivarvarumärke, som både attraherar nya människor och får dem som redan är här att trivas som goda ambassadörer för Jörnträhus, säger Mikael Lindberg.

Mikael Lindberg, vd Jörnträhus
Telefon: +46 70-343 01 98
E-post: mikael.lindberg@jorntrahus.se

Mikael Lindberg tilltrdande vd p Jrntrhus

Husföretaget Jörnträhus i Jörn AB erbjuder alltifrån ett brett sortiment av fritidshus för privatkunder, till kompetens och produktionskapacitet inom husbyggsatser och byggdelar för företagskunder. Företaget är sedan 2013 en del av Contractorkoncernen. Jörnträhus har ca 40 anställda och omsatte 2020 ca 60 miljoner kronor.

Mikael Lindberg, vd Jörnträhus
Mikael Lindberg