Mikael Lindberg ny vd på Jörnträhus

Nu står det klart att Mikael Lindberg blir ny vd för Jörnträhus. Han tillträder 1 februari 2020 och kommer närmast från en tjänst som skandinavisk försäljningschef på Stora Enso.
– Det känns som att jag kommer till Jörnträhus i ett riktigt intressant läge. Jag tror starkt på företagets koncept för industriellt byggande och det finns alla möjligheter att fortsätta plocka marknadsandelar, säger Mikael Lindberg.

Mikael Lindberg har hunnit bygga upp en imponerande meritlista genom åren. Förutom tjänsten som försäljningschef på Stora Enso var han bland annat vd för Martinsons Byggsystem under sju år. Fredrik Andersson, koncernchef för Contractor där Jörnträhus ingår, menar att Mikael Lindbergs erfarenheter från tiden på Martinsons hade stor betydelse för rekryteringen.

– Mikael har exakt den bakgrund som vi vill ha hos en vd på Jörnträhus. Han har meriter från både tillverkningsindustrin och träbranschen, med ett väletablerat kontaktnät och stor kunskap om industriellt byggande. Dessutom har han ett starkt säljfokus och är extremt bra i det mänskliga mötet, vilket självklart är viktiga egenskaper i rollen som vd, säger Fredrik Andersson.

”Jag har inte kommit hit för att förvalta”

Mikael själv menar att Jörnträhus är i ett bra läge att fortsätta utvecklas och växa, både på den norrländska marknaden och i övriga delar av Sverige.
– Som jag ser det har Jörnträhus påbörjat en spännande resa, där mycket talar för fortsatt tillväxt. Och då tänker jag inte minst inom bostäder, där företagets koncept för industriellt byggande har oerhört stor potential. Sedan är det positivt att vara en del av en stor och väletablerad koncern, där Contractors olika bolag täcker in hela kedjan från mark- och anläggningsarbete till produktion och byggnation. Men jag är inställd på att det är hårt jobb som gäller. Jag har inte kommit hit för att förvalta, utan för att driva på och flytta företaget framåt, säger Mikael Lindberg.

För mer information, kontakta:

Fredrik Andersson, koncernchef Contractor Bygg

Mikael Lindberg, tillträdande vd Jörnträhus
Tel:  070 – 343 01 98

Koncernen Contractor bedriver sin verksamhet från sex norrländska orter och har som mål att bli det ledande byggföretaget i norra Sverige, med lokalt ägande som en av grundpelarna. Contractor Bygg startades redan 1910 och finns i dag i Skellefteå, Umeå, Lycksele, Hemavan och Sundsvall. I koncernen ingår även Lindgrens Mark i Skellefteå och Jörnträhus AB, samt Eldabutiken Skellefteå och Contractor Fastigheter. Koncernen med huvudkontor i Skellefteå har ca 400 anställda och omsatte 2018 ca 700 miljoner kronor.

Jag har inte kommit hit för att förvalta
Mikael Lindberg, tillträdande vd för Jörnträhus
Mikael Lindberg, tillträdande vd Jörnträhus