2020 - ett år med förändringar för convenience-handeln

Report this content

Hela handeln har skakats om rejält under pandemiåret 2020 och convenience-branschen utgör inget undantag.

- Det som kännetecknar vår bransch är att vi finns nära våra kunder. Att kundernas flöden ändrats har därför påverkat både på gott och mindre gott, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden som i dagarna släppt sin årliga branschrapport.

Convenience-butikerna finns där folk befinner sig; vid reseknutpunkter, utmed vägarna, i bostadsområden. Nära och tillgängliga för snabba köp under stor del av dygnet. De flöden som tidigare styrt kunderna till dessa inköpsställen har delvis ändrats under pandemiåret. Man jobbar hemifrån, man reser inte lika mycket, man äter inte ute i samma utsträckning och handlar mera mat för egen tillagning. Man beställer mer varor på nätet och hämtar ut dem där det fungerar bäst.

Dagligvaruhandeln har generellt sett gått starkt under pandemin. Bostadsnära butiker i mindre format har varit ett alternativ för många, liksom e-handlad mat.

- Butiker i bostadsområden och i anslutning till bilburna knutpunkter har däremot inte upplevt någon minskning i kundflödena. Snarare tvärtom. Butiker vid reseknutpunkter och i områden med med mycket kontor, har haft det tuffare, säger Bengt Hedlund.

Convenience Stores Sweden har i samarbete med HUI Research nyligen släppt en rapport om convenience-branschen under 2020. Här finns fakta om antal butiker, omsättning, antal anställda, marknadsandelar och aktörsbeskrivningar.

Bilaga: Convenience Stores Report 2020

För intervju eller mer information kontakta:

Bengt Hedlund, vd
Convenience Stores Sweden
08-505 970 31, bengt.hedlund@conveniencestores.se

För frågor om undersökningen kontakta:
Andreas Svensson, analytiker
HUI Research

08-762 72 8, andreas.svensson@hui.se

Convenience Stores Sweden är en branschorganisation för kedjor och leverantörer samt för enskilda företagare med servicebutiker, spel- och tobaksbutiker, kiosker, trafikbutiker, konfektyrbutiker, videobutiker samt gatukök, hamburgerrestauranger och andra snabbmatsområden samt kaféer. Convenience Stores Sweden för branschens talan i stora frågor och arbetar systematiskt för att skapa bättre förutsättningar för medlemmarnas verksamheter. Convenience Stores Sweden ger ut tidningen Convenience Stores News och samverkar inom organisationen Butikerna.

www.conveniencestores.se
www.conveniencesstoresnews.se