Cigarettsmuggling - en lönsam industri

Vi bjuder in till vårt Almedalsseminarium om en av Sveriges mest lönsammaste industrier. Vill man tjäna stora skattefria pengar snabbt med låg risk att hamna i trubbel? Då ska man satsa på att börja smuggla cigaretter.

Så mycket som var nionde cigarett som röks i Sverige idag är illegal vilket innebär 1,3 miljarder i förlorade skatteintäkter årligen. Vinsterna för smugglarna är betydligt högre, i en vanlig 40-fots container får det plats cirka 11 miljoner cigaretter vilket innebär att en insmugglad container ger en vinst på 11 miljoner kronor.

Förutom risken att hamna i kläm med den organiserade brottsligheten, som enligt både polisen och tullverket är de som styr denna industri, är risken för att råka i trubbel låg. Blir man påkommen väntar simpla sex månaders fängelsestraff. Jämfört med narkotika, där man kan dömas upp till sex års fängelse, är det klart mer angeläget att välja cigaretter.

Förvånad över att cigarettsmugglingen är utbredd i Sverige? Det är inte vi.

Varmt välkommen till vårt seminarium och inspireras – inte till att börja smuggla – utan snarare till att vara med och ta fram lösningar för hur vi kan sätta stopp för denna industri!
Ingen föranmälan behövs.

Panel:
Bengt Hedlund, vd Svensk Servicehandel & Fast Food
Tommy Lindström, fd rikskriminalchef, numera bl a kommentator i programmet Efterlyst
Per Hortlund, Handels Utredningsinstitut
Carl-Oskar Bohlin, riksdagsledamot (M)
Moderator: Gunilla Pihlblad, informationsansvarig Svensk Servicehandel & Fast Food

Datum: fredag 8 juli
Tid: 16.00 -17.00
Plats: Företagarnas plats – Mellangatan 9 i Visby

Vi bjuder på eftermiddagsfika!

Bengt Hedlund

För mer information vänligen kontakta Gunilla Pihlblad: gunilla.pihlblad@servicehandlaren.se,  070-550 95 20

Svensk Servicehandel och Fast Food är en branschorganisation som samlar 1800 företag inom servicehandeln. Våra medlemmar består främst av mindre handlare och servicebutiker. Besök vår hemsida för mer information www.svenskservicehandel.se