Convenience får landsbygden att leva

I Sverige finns det cirka 6 500 convenience-butiker. Allt från kiosker, via servicebutiker och minilivs till trafikbutiker. 65 procent av dessa butiker finns utanför storstadsområdena och på många mindre orter utgör de själva navet i bygden.

Convenience-branschen finns till för att ge snabb och bekväm service i form av produkter för att äta och dricka direkt samt traditionella varor som godis, glass, tidningar, tobak, mm. Nutidens convenience-butiker tillhandahåller också många tjänster som exempelvis kassagiro, post, paketutlämning, biljettförsäljning och valutaväxling.

Tillgängligheten är stor både vad gäller lägen och öppettider.

- I takt med att mycket annan service på landsbygden läggs ner, ökar betydelsen av dessa butiker, säger Bengt Hedlund, vd i branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Food.

- Det är definitivt inget storstadsfenomen. Tvärtom så är det convenience-branschen som får landsbygden att leva. Butiken blir också ofta en samlingsplats och får därmed även en social funktion.

För vidare information, kontakta Bengt Hedlund:
bengt.hedlund@svenskservicehandel.se, 08-505 970 31

Svensk Servicehandel & Fast Food är en branschorganisation för företag inom servicehandel och fast food

Organisationen ger ut branschtidningen Convenience Stores News som når samtliga detaljister och många leverantörer inom branschen
www.conveniencestoresnews.se
Svensk Servicehandel & Fast Food är en del av samarbetet inom Convenience Stores Sweden och paraplyorganisationen Butikerna
www.conveniencestoressweden.se