En fjärdedel av befolkningen besöker varje dag en convenience-butik

Cirka 6 500 butiker med totalt 16 000 anställda besöks varje dag av en fjärdedel av befolkningen. De finns över hela landet och de utgör en bransch med många olika profiler.

- Convenience-branschen får en allt större betydelse eftersom den gör folks vardag enklare, säger Bengt Hedlund, vd i branschorganisationen Convenience Stores Sweden som idag släpper en kartläggning tillsammans med HUI Research.

Man ser nog ofta de här små företagen som många olika branscher; en tobaksaffär, en spelbutik, en kioskbutik eller en bensinstation. Men tillsammans utgör de convenience-branschen, som man tidigare benämnde servicehandeln.

- Att så många besöker våra butiker är naturligtvis ett tecken på att de fyller ett stort behov. De är tillgängliga på alla vis och de löser behov i vardagen, säger Bengt Hedlund och påpekar att det verkligen är småföretag i ordets yttersta betydelse som det handlar om.

- De största har kanske fyra till fem anställda. De minsta bara en eller två. Dessutom finns de över hela landet och utgör många gånger den fasta punkten i lands- och glesbygd. Det är faktiskt bara en femtedel av butikerna som ligger i Stockholms, Göteborgs och Malmö kommuner.

Convenience Stores Report 2019 är en heltäckande faktabeskrivning om convenience-branschen. Den gjordes för första gången förra året och bygger på faktainsamlingar och mätningar.

Rapporten bifogas.

För intervju eller mer information kontakta:

Bengt Hedlund, vd
Convenience Stores Sweden
08-505 970 31, bengt.hedlund@conveniencestores.se

För frågor om undersökningen kontakta:
Andreas Svensson, HUI Research, andreas.svensson@hui.se

Convenience Stores Sweden är en branschorganisation för kedjor och leverantörer samt för enskilda företagare med servicebutiker, spel- och tobaksbutiker, kiosker, trafikbutiker, konfektyrbutiker, videobutiker samt gatukök, hamburgerrestauranger och andra snabbmatsområden samt kaféer. Convenience Stores Sweden för branschens talan i stora frågor och arbetar systematiskt för att skapa bättre förutsättningar för medlemmarnas verksamheter. Convenience Stores Sweden ger ut tidningen Convenience Stores News och samverkar inom organisationen Butikerna.

- Att så många besöker våra butiker är naturligtvis ett tecken på att de fyller ett stort behov. De är tillgängliga på alla vis och de löser behov i vardagen. Och det är verkligen småföretag i ordets yttersta betydelse som det handlar om.
Bengt Hedlund