Mats Pålsson ny ordförande i Convenience Stores Sweden

Report this content

Vid branschorganisationen Convenience Stores Swedens årsstämma igår valdes Mats Pålsson till ny ordförande. Han efterträder Ola Ahlsén som lämnar såväl ordförandeposten som branschen.

Mats Pålsson, 64 år,  är en riktigt branschveteran. Han har sedan 1973 drivit Sydhamnskiosken i Helsingborg som idag tillhör Sibyllakedjan. Han ser sitt nya uppdrag som hedrande, specillt som förbundet verkat i 114 år och fortfarande är synnerligen aktivt.

Mats Pålsson valdes för 19 år sedan in som suppelant i branschorganisationens styrelse. Han menar att den interna utvecklingen varit påtaglig och att det har gått från detaljfrågor till strategi och opinionsfrågor.

Om convenience-branschens utveckling rent allmänt, säger han så här:

Jag tror att vi har stora möjligheter att ta tillvara det nya köpmönstret som är en följd av pandemin - man vill handla i mindre butiker och nära - så nu gäller det att flytta fram positionerna. Kvartersbutikerna kan få en renässans men det gäller att ha rätt sortiment och vara snabbfotad.

Även om han inte vill inte gå händelserna i förväg så har han en tanke för det genomgående arbetet.

- Vi måste få spelregler som är anpassade för dagens samhälle och hur vi lever och arbetar idag.

En vanlig dag i den nyvalde ordförandens liv beskriver han så här:

- Jag åker med glädje till min Sibylla-restaurang och möter mina fina medarbetare och mina trevliga gäster. Förhoppningsvis är jag inte där hela dagen numera, men det händer.

Foto: Mikael Nordström/NP

För mer information kontakta Mats Pålsson: 070-677 22 32, mats.g.palsson@telia.com

Convenience Stores Sweden är en branschorganisation för kedjor och leverantörer samt för enskilda företagare med servicebutiker, spel- och tobaksbutiker, kiosker, trafikbutiker, konfektyrbutiker, videobutiker samt gatukök, hamburgerrestauranger och andra snabbmatsområden samt kaféer. Convenience Stores Sweden för branschens talan i stora frågor och arbetar systematiskt för att skapa bättre förutsättningar för medlemmarnas verksamheter.

Convenience Stores Sweden ger ut tidningen Convenience Stores News och samverkar inom organisationen Butikerna.

www.conveniencestores.se
www.conveniencesstoresnews.se