Nära Dej Grebo blev årets convenience-butik

Nära Dej, eller Pepparkvarnens Livs som den också benämns, fick tidigare idag ta emot utmärkelsen Convenience Retail Awards. Victoria Eriksson och Patrik Ackerhus heter ägarna till verksamheten som bedrivs i det lilla samhället Grebo i Östergötland.

Andra pristagare blev Emab som utsågs till årets kedja, Pressbyråerna i Örebro som fick ett särkilt pris för sina sociala projekt samt Per Hök från Göteborg som fick ett hederspris.

Allt detta hände i samband med den branschdag som Convenience Stores Sweden tradionsenligt arrangerade på Villa Källhagen i Stockholm. Goda tvåor när det gäller Årets Butik blev Sanna Eklund, Preem Södra Fyrislund i Uppsala samt Micke Tuncer, Sibylla i Sveg.

Motivering Årets Convenience-butik, Nära Dej Grebo:

Framgång kommer inte av sig självt. Man måste analysera, planera, utveckla och inte minst investera. När man gör detta och kombinerar det med ett komplett servicetänkande samt arbetar aktivt med kampanjer för att skapa ännu mer liv i butiken, då är chansen stor att man lyckas. Man blir, trots den relativa närheten till större orter, en självklar mötes- och inköpsplats för den lilla ortens invånare. En convenience-butik i ordets rätta bemärkelse!

Motivering Årets Kedja, Emab:
Under de senaste åren har företaget bakom årets kedja tagit mer och mer plats på en tuff marknad. På bara tre år har jämförbara enheter ökat sin försäljning med 23 procent. Framgången har åstadkommits genom en rad noggrant planerade utvecklingsprojekt och självklart också genom ett genuint gott samarbete med kedjans enskilda medlemmar. Kombinationen att bygga butiker utifrån ett gemensamt centralt perspektiv samtidigt som man bejakar det lokala sortimentet, gör denna förhållandevis lilla organisation unik.

Motivering Convenience Retail Awards of Social Committment, Pressbyråerna i Örebro:
Det började med lussefika till äldreboenden, fortsatte med liknande gåvor till hemlösa och i år har det varit glass till barn på sjukhus. I samtliga fall handlar det om initiativ till samarbete med lokala företag och kunder för att tillsammans bjuda på något till människor som på olika vis behöver det lilla extra. Personerna i fråga brinner med gemensam glöd för att göra gott samtidigt som de når framgång med sina respektive verksamheter och alltid delar goda idéer med varandra. De är franchisetagare till Örebros Pressbyråer och de heter Anna Rosenqvist, Hannah Ljunggren, Sandra Starmer, Linnea Noord , Hannah Gustafsson och Ilja Gontcharov.

Motivering Convenience Retail Awards of Honour, Per Hök:

Under sina snart sex decennier i branschen har han både upplevt och hunnit med en hel del. Han har varit ägare till flera butiker och varit engagerad i olika branschföreningar. Som konsult har han hjälpt andra butiksägare med utveckling, lönsamhet och bokföring. Pers fantastiska insats för branschen började med en tobaksaffär på Såggatan i Majorna 1965 - och pågår fortfarande.

För mer information, kontakta Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden AB:
08-505 970 31, bengt.hedlund@conveniencestores.se

Convenience Stores Sweden är en branschorganisation för kedjor och leverantörer samt för enskilda företagare med servicebutiker, spel- och tobaksbutiker, kiosker, trafikbutiker, konfektyrbutiker, videobutiker samt gatukök, hamburgerrestauranger och andra snabbmatsområden samt kaféer. Convenience Stores Sweden för branschens talan i stora frågor och arbetar systematiskt för att skapa bättre förutsättningar för medlemmarnas verksamheter. Convenience Stores Sweden ger ut tidningen Convenience Stores News och samverkar inom organisationen Butikerna. Man samarbetar även med Företagarna.