Ombudens organisationer kräver beslut i spelfrågan

Fatta beslut i spelfrågan – nu!

- Regeringen måste besluta sig i spelfrågan. Vi har ett laglöst läge som inga av marknadens aktörer gynnas av. Dessutom jobbar tusentals småföretagare i ovisshet.
Uppmaningen kommer från branschorganisationerna Svensk Servicehandel & Food samt Livsmedelshandlareförbundet SSLF, som organiserar majoriteten av alla spelombud i landet.

Vi lever i ett mer eller mindre laglöst samhälle på spelfronten. Lotterilagstiftningen måste anpassas till dagens situation. Oavsett vilket beslut regeringen kommer att ta när det gäller reglering eller avreglering av den svenska spelmarknaden, så måste det ske snart. Ingen vinner på att frågan förhalas och på sikt drabbas spelombuden som består av många tusen småföretagare.

- Om det blir en avreglering så kanske provisionerna påverkas. Detta måste i så fall spelombuden kunna planera för genom att i god tid ändra sin verksamhet på lämpligt vis, säger SSLFs vd Ivan Hernadi.

Den totala spelmarknaden uppskattas idag till cirka 40-44 miljarder kronor varav cirka 36 miljarder går till de reglerade aktörerna. Den stora tillväxten på marknaden har de senaste åren skett hos de utländska spelsajterna, främst hos yngre och medelålders sportintresserade män. Men allt mer även hos medelsålders och äldre kvinnor. Sedan har vi dessutom cirka 5 000 "olagliga" spelautomater som beräknas omsätta cirka 4-5 miljarder kronor.

- Marknaden måste regleras med klara och tydliga regler som gäller lika för alla och de svenska spelbolagen måste få samma villkor och möjligheter som de utländska för lika konkurrenskraft. Som det är idag riskerar de bolag som befinner sig inom regleringen att få sämre villkor än de som finns utanför, säger Bengt Hedlund, vd i Svensk Servicehandel & Fast Food.

För ytterligare information kontakta:

Bengt Hedlund, vd Svensk Servicehandel & Fast Food 08-505 970 31, 070-862 21 91, bengt.hedlund@svenskservicehandel.se Ivan Hernadi, vd SSLF 08-441 91 91, 0704-95 53 48, ivan.hernadi@sslf.se www.svenskservicehandel.se www.sslf.se