Paula Palmqvist blev Årets Servicehandlare 2014

Report this content

Det blev Paula Palmqvist från skånska Perstorp som fick utmärkelsen Convenience Retail Awards för 2014. Därmed kan hon titulera sig ”Årets Servicehandlare” och bland annat se fram emot en studieresa tillsammans med kolleger och leverantörer.

Paula driver en Frendobutik med tillhörande automatpumpar i skånska Perstorp. Hon har lång branscherfarenhet och har arbetat under många år som anställd på olika bensinstationer och i olika positioner. Sedan 2009 är hon sin egen och i slutet av förra året slog hon upp portarna för en helt nybyggd butik som idag innehåller allt som en modern ”convenience store” kan tänkas behöva ha.

- Vi har satsat mycket på fräsch fast food och har bland annat utrustning för att göra våra egna mackor med diverse fyllningar. Dessutom har vi upplåtit en stor del av butiken till en salladsbar där gästerna själva plockar ihop sina portioner, säger Paula och berättar att det sistnämnda blivit en succé.

- Vi säljer cirka 60 salladsportioner om dagen och lika många baguetter. Och det till alla sorters kunder. Unga som gamla, kvinnor som män.

Priset, som är instiftat av branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Food, delades ut på Gothia Towers i Göteborg i går där Axfood Närlivs Servicehandelsdagar pågår. Svensk Servicehandel & Fast Foods vd Bengt Hedlund läste upp motiveringen som lyder:

”I en turbulent tid satsar Paula Palmqvist av egen kraft på en ny butik med en inriktning som präglas av nytänkande och framtidstro. På kort tid har satsningen visat sig vara helt rätt med ett utbud och en service som motsvarar kundernas behov och önskemål. I stället för enbart en automatstation har Perstorp fått en ny biltvätt och en butik där ”convenience” är ledordet.”

- Vi vet sedan tidigare år att mottagaren av utmärkelsen har god nytta av den i sin egen marknadsföring, säger Bengt Hedlund och berättar att den studieresa som också är en del av priset, kommer att gå av stapeln i början av nästa år.

- I år har vi varit i London, vad det blir nästa år är inte bestämt ännu.

Under gårdagskvällens bankett delades det ut ytterligare priser till servicehandlare som utmärkt sig lite extra. Bland annat så fick förra årets mottagare av Convenience Stores Award, Ida Collin från Norråker, nu ta emot stafettpinnen som Årets Handlarn-butik. Övriga prisbelönta butiker var Direkten Nöje Karlstad, Gulf Enviken och Godisbolaget Segeltorp.

Svensk Servicehandel & Fast Food är en branschorganisation för företag inom servicehandel och fast food
Organisationen ger ut branschtidningen Servicehandlaren som når samtliga detaljister och många leverantörer inom branschen
www.servicehandlaren.se
Svensk Servicehandel & Fast Food är en del av samarbetet inom Convenience Stores Sweden och paraplyorganisationen Butikerna
www.conveniencestoressweden.se
www.butierna.org

Paula Palmqvist, Frendo Perstorp
- Vi vet sedan tidigare år att mottagaren av utmärkelsen har god nytta av den i sin egen marknadsföring.
Bengt Hedlund, vd Svensk Servicehandel & Fast Food