Pressmeddelande: Så blir snabbmaten sker

Så blir snabbmaten säker

I dag lanseras "Säker mat i Servicehandeln", ett unikt verktyg för alla som hanterar det vi äter och dricker inom denna bransch. Riktlinjen – ett samarbete mellan Svensk Servicehandel & Fast Food och Livsmedelsverket - är först i sitt slag. Den kommer att ha stor betydelse för såväl handel som restauranger.

Det är branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Food som står som utgivare av den nya branschriktlinjen som man tagit fram i samarbete med Livsmedelsverket. Den ska helt enkelt visa hur man som användare gör för att uppfylla lagkraven på livsmedelshygien och egenkontroll samtidigt som den gör det lättare i det vardagliga arbetet.

- Den tar verkligen ett helhetsgrepp på branschen samtidigt som den är väldigt konkret, säger Christina Spens som varit huvudansvarig för arbetet på Livsmedelsverket.

Hon bekräftar också att behovet av en branschriktlinje är stort och att det pedagogiska upplägget kommer att göra den lätt att använda.

- Styrkan i "Säker mat i Servicehandeln" är att den ger ett direkt stöd till användarna. Innehållet är handfast och har fokus på verkliga faror, avslutar Christina.

- Kunden ska alltid känna sig trygg och få säker mat. Slarvar någon eller några så drabbar det inte bara kunderna utan hela branschen negativt. Och vi vet att det finns problem där ute. Man följer inte alltid regler och rekommendationer på grund av att man inte förstår eller helt enkelt inte orkar, säger Bengt Hedlund, vd i Svensk Servicehandel & Fast Food och förklarar att man nu verkligen vinnlagt sig om att göra allt så enkelt och lättförståeligt som möjligt.

Branschriktlinjen "Säker mat i Servicehandeln" uppfyller Livsmedelsverkets krav och betraktas enligt Livsmedelsverkets bedömning som en nationell branschriktlinje. Den finns publicerad på myndighetens webbplats och Livsmedelsverket överlämnar i enlighet med artikel 8.4 i förordning (EG) nr 852/2004 information om denna riktlinje till EU-kommissionen.

Nationella branschriktlinjer är branschernas egna beskrivningar av hur företagen kan göra för att uppfylla livsmedelslagstiftningens krav. Det finns idag ett femtontal sådana som är accepterade av Livsmedelsverket. "Säker mat i Servicehandeln" är den första som vänder sig till mindre butiker och snabbmatsrestauranger.

För ytterligare information kontakta: Bengt Hedlund, vd: 08-505 970 31, 070-862 21 91, bengt.hedlund@svenskservicehandel.se Christina Spens: 018-17 14 12, christina.spens@livsmedelsverket.se

Svensk Servicehandel & Fast Food är en branschorganisation för servicehandel och fast food med cirka 1 800 butiker som medlemmar över hela landet. Branschorganisationen ger också ut den oberoende tidningen Servicehandlaren med en upplaga på över 18 100 exemplar.