Säkrare mat med app i mobilen

Telefonen i stället för pärmen. Checklistor och påminnelser direkt i fickan i stället för på kontoret. Med den nya appen Säker Mat underlättar branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Food vardagen för innehavare av snabbmatsrörelser och servicebutiker. Och i slutänden betyder det just säkrare mat för konsumenterna.

- Egenkontroll är mer än bara matlagning. Egentligen är det ett sätt att få saker som man ska göra gjorda. Ett hjälpmedel, helt enkelt. Därför känns det helt rätt att lansera Säker Mat som app, det idag allra enklaste och effektivaste sättet att ta emot information, säger Bengt Hedlund, vd i Svensk Servicehandel & Fast Food.

Den nya appen bygger på branschriktlinjen Säker mat i servicehandeln som Svensk Servicehandel & Fast Food tog fram för ett par år sedan. Branschriktlinjen är godkänd av Livsmedelsverket och används av såväl detaljister som livsmedelsinspektörer.

Appen har tagits fram i samarbete med PerfectStore AB och lanseras denna vecka på App Store och om ytterligare någon vecka på Google Play. Man kan prova den kostnadsfritt i sex veckor.

Svensk Servicehandel & Fast Food lanserar sin branschriktlinje

Därför känns det helt rätt att lansera Säker Mat som app, det idag allra enklaste och effektivaste sättet att ta emot information.
Bengt Hedlund