Avyttring av ytterligare aktier i Klarna

Anralk Holding AB (”Anralk”) har avyttrat ytterligare aktier i Klarna Holding AB (”Klarna”) till ett värde om 172 Mkr. Creades ekonomiska andel av Anralk uppgår till 41 procent1, motsvarande 71 Mkr i denna transaktion.

Priset vid transaktionen är bokfört värde, motsvarande priset vid försäljningen som annonserades 30 maj 2013. Anralks kvarvarande ägande efter affären i Klarna motsvarar 2 procent efter full utspädning, värderat till 164 Mkr. Därmed uppgår värdet för Creades kvarvarande indirekta[1] innehav i Klarna till 68 Mkr.

Stockholm den 15 augusti 2013

Stefan Charette

Frågor besvaras av Stefan Charette, verkställande direktör, telefon 08 - 412 011 00

Creades är listat på First North med Handelsbanken Capital Markets som Certified Adviser. Creades är skyldigt att, i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden, offentliggöra informationen i detta pressmeddelande. Informationen lämnades för publicering den 15 augusti 2013 klockan 08.30.

[1] Creades äger 59% av Anralk. Dock har Creades utfäst sig att till Sedarec AB betala 30% av avkastningen på innehavet i Anralk. Detta motsvarar en ekonomisk andel för Creades om 41% i Anralk.

Creades är ett investeringsbolag som är långsiktigt engagerad ägare i mindre och medelstora noterade och onoterade bolag BakgrundCreades skapades vid årsskiftet 2011/2012 i samband med att Investment AB Öresund delades upp i två bolag där 59 procent av Öresunds substansvärde tilldelades det nya bolaget Creades med Sven Hagströmer som huvudägare. Substansvärdet i Creades är ca 5,5 miljarder kronor fördelat på en portfölj som består till ungefär 70 procent av noterade innehav. Creades större innehav består av Avanza, Stillfront, Addnode, Midsona, Apotea, Tink, Instabox samt dotterbolagen StickerApp (tidigare PRNT Printing Solutions), Inet och Röhnisch. AffärsidéCreades affärsidé är att ge en god riskjusterad avkastning till sina aktieägare genom att investera i verksamheter där Creades kan fungera som en engagerad ägare. Creades huvudfokus är investeringar i mindre och medelstora noterade och onoterade svenska företag men även aktiv förvaltning av noterade innehav med fokus på bolag vi bedömer ha potential för långsiktig överavkastning. StrategiStrategin är att utöva aktivt ägarskap i bolag som både har en potential för omvärdering och en potential för underliggande värdeskapande. Creades vill - som ägare med inflytande - verka för att långsiktigt utveckla innehaven genom åtgärder som främjar tillväxten och ökar effektiviteten, såväl strategiskt som operativt, strukturellt och finansiellt. Creades vill arbeta tillsammans med företagsledningar, styrelser och andra ägare och intressenter för att öka värdet på investeringarna. Bolagets status som förvaltningsbolag ger flexibilitet och skattefrihet för både utdelningar och realisationsvinster för onoterade innehav samt noterade bolag där innehavet överstiger tio procent av rösterna. Detta främjar en betydande ägarandel och därmed ett engagerat ägande. HandelCreades-aktien handlas på NASDAQ Stockholms huvudmarknad sedan den 6 december 2013. Innan handlades aktien på First North sedan den 22 februari 2012.