Creades avser att avyttra aktier i Lindab

Ej för publicering, distribution eller offentliggörande, direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan, Sydafrika eller Australien eller någon annan jurisdiktion där offentliggörande eller distribution skulle vara i strid med gällande regler

Creades AB (”Creades”) har uppdragit åt Carnegie Investment Bank AB (”Carnegie”) att undersöka möjligheten att avyttra cirka 4 250 000 aktier i Lindab International AB (”Lindab”). Creades äger förnärvarande 7 929 322 aktier, motsvarande 10,1% av kapital och röster, i Lindab.

Försäljningen riktar sig till institutionella investerare och pris per aktie kommer att fastställas genom ett accelererat auktionsförfarande. Försäljningen påbörjas idag den 14 maj 2019 klockan 17:30 och kan komma att slutföras kort därefter.

Creades har förbundit sig, med sedvanliga undantag, att inte utan Carnegies medgivande avyttra eventuella kvarvarande aktier i Lindab under perioden t.o.m. dagen för offentliggörande av Lindabs delårsrapport för januari–juni 2019 (s.k. lock-up).

John Hedberg, verkställande direktör, telefon 0706-292337

Stockholm den 14 maj 2019

Denna information är sådan som Creades AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 maj 2019, klockan 17:30 CET.

VIKTIG INFORMATION
Offentliggörande, publicering eller distribution av detta pressmeddelande kan vara föremål för restriktioner i vissa jurisdiktioner. Detta pressmeddelande är endast upprättat för informationsändamål och utgör inte ett erbjudande avseende, eller inbjudan att förvärva, några värdepapper i Lindab i någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande eller en inbjudan att förvärva värdepapper i USA, Kanada, Japan, Sydafrika eller Australien eller i annan jurisdiktion där ett erbjudande eller en uppmaning att förvärva aktier kan vara förbjudet. De värdepapper som detta pressmeddelande hänvisar till har inte registrerats och kommer inte att registreras enligt US Securities Act från 1933, i dess aktuella lydelse ("US Securities Act") och får inte erbjudas till försäljning eller säljas i USA utan registrering annat än med tillämpning av ett undantag från, eller i en transaktion som inte är föremål för, registreringskrav enligt US Securities Act. Inget offentligt erbjudande avseende värdepapper i USA, Kanada, Japan, Sydafrika eller Australien kommer att lämnas.

Detta pressmeddelande utgör inte ett prospekt och varken pressmeddelandet eller något eventuellt erbjudande om förvärv av aktier i Lindab riktar sig till andra än kvalificerade investerare. I Storbritannien riktar sig detta pressmeddelande endast till kvalificerade investerare som (i) omfattas av artikel 19(5) i Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005  eller (ii) "företag med högt nettovärde", och andra till vilka det lagligen kan delges, som omfattas av artikel 49(2)(a) till (d) i de nämnda föreskrifterna.

Creades är ett investeringsbolag som är långsiktigt engagerad ägare i mindre och medelstora noterade och onoterade bolag BakgrundCreades skapades vid årsskiftet 2011/2012 i samband med att Investment AB Öresund delades upp i två bolag där 59 procent av Öresunds substansvärde tilldelades det nya bolaget Creades med Sven Hagströmer som huvudägare. Substansvärdet i Creades är ca 3,5 miljarder kronor fördelat på en portfölj som består till ungefär 70 procent av noterade innehav. Creades större innehav består av Avanza, Lindab, Addnode, Bygghemma, Apotea, Acne Studios, Tink, Kaching, samt dotterbolagen Inet och Röhnisch. AffärsidéCreades affärsidé är att ge en god riskjusterad avkastning till sina aktieägare genom att investera i verksamheter där Creades kan fungera som en engagerad ägare, främst i mindre och medelstora noterade och onoterade svenska företag. StrategiStrategin är att utöva aktivt ägarskap i bolag som både har en potential för omvärdering och en potential för underliggande värdeskapande. Creades vill - som ägare med inflytande - verka för att långsiktigt utveckla innehaven genom åtgärder som främjar tillväxten och ökar effektiviteten, såväl strategiskt som operativt, strukturellt och finansiellt. Creades vill arbeta tillsammans med företagsledningar, styrelser och andra ägare och intressenter för att öka värdet på investeringarna. Bolagets status som förvaltningsbolag ger flexibilitet och skattefrihet för både utdelningar och realisationsvinster för onoterade innehav samt noterade bolag där innehavet överstiger tio procent av rösterna. Detta främjar en betydande ägarandel och därmed ett engagerat ägande. HandelCreades-aktien handlas på NASDAQ Stockholms huvudmarknad sedan den 6 december 2013. Innan handlades aktien på First North sedan den 22 februari 2012.