Creades avyttrar aktier i NOTE

Creades har ingått avtal om försäljning av 4 415 000 aktier i NOTE AB till priset 26,50 kr per aktie. Försäljningslikviden totalt uppgår till 116 997 500 kr. Efter denna transaktion innehar Creades 3 169 915 aktier i NOTE AB, motsvarande 11 procent av rösterna och kapitalet.

”Vi blev approcherade av Danske Bank om köpintresse från ett mindre antal svenska institutioner, bland annat Handelsbanken Fonder och Swedbank Robur. Vi ser detta som en god möjlighet att ge bolaget en bredare institutionell ägarbas och har en oförändrat stark tilltro till bolaget. Med ett fortsatt ägande över 10 procent kommer NOTE förbli ett viktigt innehav för Creades." säger John Hedberg, vd för Creades

John Hedberg, verkställande direktör, telefon 08-412 011 00

Stockholm den 16 mars 2018

Denna information är sådan information som Creades AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 mars 2018 kl. 12.00 CET.

Creades är ett investeringsbolag som är långsiktigt engagerad ägare i mindre och medelstora noterade och onoterade bolag BAKGRUNDCreades bildades vid årsskiftet 2011/2012 i samband med att Investment AB Öresund delades upp i två bolag. 59 procent av bolagets substans överfördes till det nya bolaget Creades med Sven Hagströmer som huvudägare. Creades värdepappersportfölj består till 70-75% av noterade innehav och till 20-25% av onoterade innehav. Substansvärdet i Creades uppgick per sista december 2020 till SEK 7 995 mn. AFFÄRSIDÉCreades är ett investeringsbolag som är en långsiktig engagerad ägare i mindre och medelstora noterade och onoterade bolag. Creades affärsidé är att ge en god riskjusterad avkastning till sina aktieägare främst genom att investera i verksamheter där Creades kan fungera som en engagerad ägare, i mindre och medelstora noterade och onoterade svenska och nordiska företag. STRATEGIBolagets strategi är att utöva aktivt ägarskap i bolag som både har en potential för omvärdering och en potential för underliggande värdeskapande. Creades vill - som ägare med inflytande - verka för att långsiktigt utveckla innehaven genom åtgärder som främjar tillväxten och ökar effektiviteten, såväl strategiskt som operativt, strukturellt och finansiellt. Creades vill arbeta tillsammans med företagsledningar, styrelser och andra ägare och intressenter för att öka värdet på investeringarna.Bolagets status som förvaltningsbolag ger flexibilitet och skattefrihet för både utdelningar och realisationsvinster för onoterade innehav samt noterade bolag där innehavet överstiger tio procent av rösterna. Detta främjar en betydande ägarandel och därmed ett engagerat ägande. HANDELCreades-aktien handlas på NASDAQ Stockholms huvudmarknad sedan den 6 december 2013. Innan dess handlades aktien på First North sedan februari 2012.