Creades förvärvar aktier i Apotea

Report this content

Creades AB (publ) (“Creades”) har köpt 4,9% av aktierna i Apolea Holding AB som i sin tur äger 96,5 % av aktierna i Sveriges ledande nätapotek Apotea AB (”Apotea”). Aktierna köps från befintliga ägare och Creades investerar totalt SEK 120,5 mn.

I samband med investeringen kommer Creades även tillsätta en representant i Apoteas styrelse.

2011 tog entreprenörerna bakom nätbokhandlaren Adlibris över Familjeapoteket vilket utgjorde grunden för Apotea som lanserades ett år senare. Sedan dess har bolaget levererat såväl lönsamhet som kraftig tillväxt och omsatte 2016 SEK 968 mn. Bolaget levererar ett fullt apotekssortiment – receptbelagda och receptfria produkter – från lagret i Morgongåva till hela Sverige, vanligen med leverans samma eller nästföljande dag.

Creades VD John Hedberg säger i en kommentar: ”Vi har följt och imponerats av Apotea och dess ledning under en längre tid. Bolaget uppfyller alla de kriterier vi letar efter i våra investeringar – En disruptiv affärsmodell med mycket starkt kundfokus under ledning av ett bevisat framgångsrikt grundarteam. Vi ser mycket fram emot att få vara med och bidra till bolagets fortsatta utveckling”

Apoteas VD Pär Svärdson säger i en kommentar: “Vi är mycket glada över att få Creades som delägare. Deras kompetens och erfarenhet kommer att gynna Apotea och vi ser fram emot ett nära samarbete”

Grundarkollektivet kommer även efter Creades investering vara bolagets största ägare med över 50% av aktierna. Andra större ägare, utöver Creades, inkluderar Sjätte AP-fonden och Ernström & C:O.

John Hedberg, VD, telefon 08 412 011 00

Stockholm den 28 april  2017

Informationen lämnades för publicering den 28 april kl 08.30

Citat