XR Skeleton möjliggör interaktion med virtuella objekt

För att visa på möjligheterna och flexibiliteten i Crunchfishs geststyrningsprodukt – XR Skeleton – släpper bolaget idag en video, där interaktion med virtuella objekt och knappar visas upp. Bolagets geststyrningsprodukt XR Skeleton har som tidigare meddelats imponerande prestanda och avancerade features, vilket skapar förutsättningar att med hög precision interagera med virtuella objekt i såväl AR (augmenterad verklighet) som VR (virtuell verklighet) miljöer.

XR Skeleton - Interaction with virtual objects

Genom att identifiera handens alla rörliga delar och konturer och sedan sammanlänka dessa punkter till en skelettstruktur öppnar möjligheten att med hög precision interagera med virtuella objekt. I den interaktionsvideo som nu finns tillgänglig finns exempel på hur man genom skelettmodellen kan nypa tag i objekt, ändra storlek och trycka på knappar. En viktig detalj som positivt påverkar användarupplevelsen är flexibiliteten i gesterna. Det spelar ingen roll om man trycker på knapparna med ett finger, två fingrar eller hela handen – det fungerar lika bra, vilket visar på hur intuitiv interaktionen är. Självklart kan man tycka, men extremt svårt att lösa tekniskt utan en skelettmodell.

En viktig skillnad mellan AR och VR är att man i AR hela tiden ser verkligheten och användarens riktiga händer. Detta medför komplexiteten att systemet måste hålla reda på exakt var händerna befinner sig i förhållande till all augmenterad information, som exempelvis planeterna i videon ovan. Som användare ska upplevelsen vara att objekten liksom händerna är verkliga och då måste användaren kunna ta i och flytta på objekten som om de vore verkliga. Att möjliggöra denna intuitiva geststyrning är en av Crunchfish XR Skeletons absoluta styrkor.

“Vi är stolta att kunna visa hur vår XR Skeleton lösning kan fungera i en AR-miljö, där precisionen och följsamheten i interaktionen tydligt framgår. Vi fortsätter ständigt att lyfta lösningen tekniskt och det råder ingen tvekan om att vi är bland de bästa i världen inom området geststyrning”, säger Daniel Milesson, Utvecklingschef på Crunchfish Gesture Interaction AB

Joakim Nydemark, VD Crunchfish Gesture Interaction AB

joakim.nydemark@crunchfish.com

ulf.rogius.svensson@crunchfish.comVästra Hamnen Corporate Finance AB är Certified Adviser. Epost: ca@vhcorp.se. Telefon +46 40 200 250.

Om Crunchfish – crunchfish.com/gestures
Crunchfish är ett techbolag med patentsökta lösningar för digitala kontanter som kan integreras både med betalningsrälsen eller mobila plånböcker. Lösningarna är globalt skalbara och gör digitala betalningar mer robusta eftersom riskerna med störningar och driftstopp elimineras. Vi har också utvecklat Blippit, en appterminal som ansluts till kassasystem för både online- och offlinebetalningar och har en patentsökt lösning för att minska matsvinnet. Crunchfish utvecklar även geststyrning av smarta AR-glasögon till konsumentmarknaden. Crunchfish är sedan 2016 noterade på Nasdaq First North Growth Market med huvudkontor i Malmö och med representation i Indien.