Cyxone anlitar Aptuit för kapsulering av fas II-kandidaten Rabeximod

Cyxone (publ), ett svenskt bioteknikföretag inom autoimmuna sjukdomar, meddelade idag att bolaget har tecknat ett avtal med Aptuit, ett Evotec-bolag, för att utföra kapsuleringen av substansen Rabeximod. Detta är ett viktigt steg i förberedelserna för den planerade fas IIb-studien, i vilken patienter kommer att administreras kapslar med Rabeximod. Således säkras ytterligare ett steg i Rabeximod Fas IIb-programmet.

Malin Berthold, Head of Project Management vid Cyxone, kommenterar ”Vi är glada över att ingå detta partnerskap med Aptuit. De var ansvariga för den framgångsrika kapsuleringen i den tidigare 12-veckors fas II-studien som genomfördes av OxyPharma, och vi känner oss trygga i valet av denna partner igen. Att säkra detta avtal markerar ett ytterligare steg i Rabeximods fas IIb-program.”

Den Rabeximod-substans som ska användas i den planerade fas IIb-studien har redan tillverkats enligt lämpliga GMP-krav. Aptuit kommer att formulera Rabeximod-substansen från dess nuvarande granulerade form till kapslar för administration till patienter. Denna process inkluderar ett antal studier och tester för att säkerställa uppfyllda regulatoriska krav på kvalitet, validering och säkerhet.

Arbetet med Aptuit är planerat att inledas i början av nästa år. Den planerade kliniska fas IIb-studien är en multicenter, randomiserad, dubbelblind, placebo-kontrollerad studie där patienter med måttlig till svår RA, som går på en stadig dos metotrexat, även kommer att behandlas med Rabeximod i 24 veckor. Målet med fas IIb-studien är att bekräfta Rabeximods terapeutiska effekt samt god säkerhet och tolerabilitet.

Ola Skanung, CFO och tf VD
Telefon: 0705 121 040
Email: ola.skanung@cyxone.com

Cyxone AB är ett kliniskt biomedicinskt bolag med en portfölj av immunomodulerande läkemedel för behandling av autoimmuna sjukdomar som t.ex. multipel skleros (MS) och ledgångsreumatism. Bolagets läkemedelsportfölj bygger på två tekniska pelare i form av orala molekyler och cyklotidbaserade läkemedel som hämmar nyckelprocesser i kroppens celler som är typiska för olika immunsjukdomar. Cyxones teknologier har potentialen att adressera ett ouppfyllt behov genom att ta fram nya effektiva och säkra läkemedel som kan förbättra livskvalitén för de som är drabbade av autoimmuna sjukdomar. Bolaget har två läkemedelskandidater, T20K för behandling av MS i klinisk fas I, samt Rabeximod för ledgångsreumatism (RA) i klinisk fas II-program. Cyxones Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB som kan nås på 08-503 015 50, ca@mangold.se. www.cyxone.com

About Evotec SE
Evotec is a drug discovery alliance and development partnership company focused on rapidly progressing innovative product approaches with leading pharmaceutical and biotechnology companies, academics, patient advocacy groups and venture capitalists. We operate worldwide and our more than 2,900 employees provide the highest quality stand-alone and integrated drug discovery and development solutions. We cover all activities from target-to-clinic to meet the industry’s need for innovation and efficiency in drug discovery and development (EVT Execute). The Company has established a unique position by assembling top-class scientific experts and integrating state-of-the-art technologies as well as substantial experience and expertise in key therapeutic areas including neuronal diseases, diabetes and complications of diabetes, pain and inflammation, oncology, infectious diseases, respiratory diseases and fibrosis. On this basis, Evotec has built a broad and deep pipeline of approx. 100 co-owned product opportunities at clinical, pre-clinical and discovery stages (EVT Innovate). Evotec has established multiple long-term alliances with partners including Bayer, Boehringer Ingelheim, Celgene, CHDI, Novartis, Novo Nordisk, Pfizer, Sanofi, Takeda, UCB and others. For additional information please go to www.evotec.com and follow us on Twitter @Evotec.