Cyxones cyklotidstudie mot inflammatorisk tarmsjukdom har startat vid det Medicinska Universitet i Wien

Med anledning av intresse från läkemedelsföretag så beslutade Cyxone att undersöka om cyklotider är verkningsfulla mot inflammatorisk tarmsjukdom (IBD). Studien har planerats vid det Medicinska Universitetet i Wien och har nu startat.

Att undersöka cycklotiders effekter mot IBD har fått ökad relevans efter det att Cyxone funnit att bolagets cyklotid T20K verkar ansamlas i tarm, det organ som drabbas vid IBD.

Cyxone följer studien med stort intresse. Rapport förväntas under mars månad 2018.

Cyxone kommer att utvärdera resultatet av IBD-studien och besluta om bolagets fortsatta strategi även ska innefatta sjukdomen IBD.

IBD är en inflammatorisk tarmsjukdom som drabbar ca 1-1.3 miljoner människor globalt och för vilka ingen specifik medicin finns i dag.

2018-01-30

Cyxone AB (publ) är ett biomedicinskt bolag som utvecklar läkemedel baserat på en typ av naturliga växtproteiner, s.k. cyklotider. Cyklotidteknologin har förutsättningar att kunna ge nya läkemedel med fördelaktiga farmakologiska effekter på sjukdomar som idag saknar effektiva och säkra behandlingar. Bolaget fokuserar på utvecklingen av substanser som hämmar nyckelprocesser i kroppens celler som är typiska för olika immunsjukdomar som t ex multipel skleros och ledgångsreumatism. Cyxones Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank som nås på telefon 08-4638000.