Delårsrapport 2024-04-01 till 2024-06-30

Likvida medel vid periodens slut 6 284 15 058 6 284 15 058
Soliditet vid periodens slut 89,5% 88,9% 89,5% 88,9%

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024

• Cyxone har utsett Kjell Stenberg till ny VD och Henrik Hang till interim CFO.
  • Årsstämman har enlighet valberedningens förslag och valt Maarten Kraan till ny styrelseledamot.
  • Cyxone meddelade att bolaget genomför en företrädesemission om 23 MSEK.

• Cyxone genomförde en företrädesemission och tillfördes ca 6,4 MSEK.

VD Kjell Stenberg kommenterar

Under mina första månader som VD för Cyxone har jag fördjupat mig i våra två utvecklingsprojekt rabeximod för artrit-sjukdomar och T20K för multipel skleros (MS). Jag har stärkt min uppfattning om potentialen hos båda dessa projekt, och fokuserar på att genomföra aktiviteter som driver utvecklingen framåt.

Andra kvartalet präglades av förändringar i Cyxone. Jag kom in som ny VD och på årsstämman som hölls i slutet på juni valdes även Maarten Kraan in som ny styrelseledamot.

Mitt fokus har varit att ta fram en så optimal och kostnadseffektiv plan som möjligt för att driva våra projekt framåt, och att nå viktiga milstolpar för att attrahera potentiella samarbetspartners.

I augusti genomförde vi en företrädesemission som gav oss ett tillskott till kassan och jag är tacksam över det stöd som befintliga aktieägare har gett oss. Vi kommer att använda de medel vi har för att genomföra prioriterade studier med rabeximod och T20K.

Rabeximod och T20K

Nu ser vi över hur vi kan använda bolagets resurser till att skapa mervärde i rabeximod och i T20K-KORA genom kostnadseffektiva prekliniska studier som visar att våra projekt kan bli genombrottsterapier för patienter med ledgångsreumatism (RA) och MS.

Målet är att genomföra de studier vi anser behövs för att göra båda projekten attraktiva för att finna köpare eller initiera partnerskap med företag som kan ta projekten vidare i kliniska effektstudier med sikte på att visa våra projekts verkliga värde som läkemedel.

Avslutande ord

Jag vill passa på att tacka de aktieägare, både nya och gamla, som stöttade oss i företrädesemissionen. Vi kommer att uppdatera vår utvecklingsplan för projekten och samtidigt se över hur vi kan effektivisera övrig verksamhet.

Vårt mål är att bli ett framgångsrikt biotechbolag som kan leverera bra läkemedelskandidater som läkemedelsbolag kan ta hela vägen till registrerade läkemedel för autoimmuna sjukdomar.

Följ bolagets utveckling och vårt deltagande vid investerarmöten via Nasdaq First North Growth Market och på bolagets hemsida, www.cyxone.com

Finansiell kalender

Denna delårsrapport för andra kvartalet 2024 publiceras på bolagets hemsida den 29 augusti 2024 (https://cyxone.com/investor-relations/finansiella-rapporter/).

2024-11-07       Delårsrapport kvartal 3

2025-02-25       Bokslutskommuniké 2024

Rapporten bifogas i sin helhet här, och alla rapporter kommer att finnas tillgängliga från och med dessa datum på www.cyxone.com

Avlämnande av delårsrapport

Malmö 29 augusti 2024
Cyxone AB

Kjell Stenberg, VD
E-post: kjell.g.stenberg@cyxone.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2024.

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamheten inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som beskrivs i detta pressmeddelande.

Cyxone AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: CYXO) utvecklar sjukdomsmodifierande behandlingar för sjukdomar som reumatoid artrit och multipel skleros. Rabeximod är en fas 2-läkemedelskandidat som utvärderas för möjlig behandling av reumatoid artrit samt eventuellt inom andra autoimmuna sjukdomar. T20K är en fas 1-läkemedelskandidat för behandling av multipel skleros. Certifierad rådgivare är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.cyxone.com.