Dala Energi AB (publ) har avvisat ett icke bindande indikativt bud på dotterbolaget Dala Energi Elnät AB

Styrelsen för Dala Energi AB (publ) har erhållit ett icke bindande indikativt bud på 100 % av aktierna i dotterbolaget Dala Energi Elnät AB från Ellevio AB (publ) och har fattat beslut om att inte inleda någon process baserat på det indikativa budet.

Det indikativa budet uppgår till 2 150 miljoner kronor och är baserat på en företagsvärdering fri från kassa och räntebärande skulder samt med ett normaliserat rörelsekapital. Erbjudandet avser 100% av aktierna i dotterbolaget Dala Energi Elnät AB. Budet omfattar således inte hela koncernen eller andra dotter- eller intressebolag utöver dotterbolaget, Dala Energi Elnät AB.

Styrelsen har vid ett extra insatt styrelsemöte sökt utvärdera Ellevios bud och kommit fram till att en avyttring av koncernens elnät skulle kunna påverka lönsamheten negativt i övriga verksamheter och intressebolag samt förändra verksamhetsinriktningen för koncernen. Därav har styrelsen beslutat att inte inleda någon process   om att sälja elnätsbolaget baserat på det indikativa budet.

ÅKE SÖDERMAN, STYRELSEORDFÖRANDE
Telefon: 0248-79 79 80

KORT OM DALA ENERGI

Dala Energi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering. Dala Energi-koncernen omsätter ca 300 Mkr och har ca 34 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. 5 000 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Redeye AB är Dala Energis Certified Adviser.

Denna information är sådan information som Dala Energi är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 16:30 tisdag den 11 oktober 2022.