Dala Energi har passerat en milstolpe. Häromveckan installerade vi fiber hos vår tiotusende kund.

Målet är att alla i Sverige skall ha tillgång till snabbt bredband år 2025. Vi på Dala Energi gör vårt yttersta för att ge alla i Leksand och Rättvik möjligheten till att koppla upp hem och företag med fiber och har förberett för många fler att ansluta sig.

— Det blev ett fritidshus i Djura i Leksands kommun som blev nummer 10 000 och fastighetsägarna har blivit uppvaktade med blommor från Dala Energi, berättar Kent Byman, Kommunikations- och Marknadschef.

— Det är verkligen roligt att vi nu har nått en för oss viktig milstolpe i vår fiberutbyggnad. Vi har i ett par år nu verkligen investerat i utbyggnaden och är bland de som bygger mest fiber i Dalarna och vi kommer fortsätta vår investering i bygden, berättar VD Bengt Östling.

Redan nu kan många fler ansluta sig då vi har förberett för fler anslutningar på flera håll. Några exempel på områden är Berg, Knippbodarna, Rönnäs, Almberg – Kilen, Hisvåla, Gråda, Björkberg, Risa, Solberga, Fors, Helgbo och Djuptjärnsbo i Leksands kommun.

I Rättvik finns möjlighet att ansluta sig till Dala Energis nät i Ovanmyra, Söderås, Furudals Bruk och Östergrav och i Gagnef har vi grävt fiber i Gråda, Gräv och Gröntuv.

— Detta är inte bara en milstolpe för oss, utan även för hela bygden som nu blir mer uppkopplad och framtidssäkrad. Utbyggnaden betyder att man kan etablera sig på landsbygden och inte alltid inne i våra städer, berättar Henrik Bernhardsson som är produktansvarig fiber.

Bengt Östling, VD Dala Energi. 0247-738 02
Kent Byman, Marknadschef Dala Energi, 076-117 49 28

Bengt Östling, VD Dala Energi. 0247-738 02
Kent Byman, Marknadschef Dala Energi, 076-117 49 28

Dala Energi är en regional koncern som agerar lokalt på våra olika marknader som framförallt är Säter, Gagnef, Leksand och Rättvik.  Vi erbjuder lösningar inom energi och digitalkommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt där vårt fokus skall ligga på att leverera en kundupplevelse som är lite mer. Vi omsätter knappt 300 mkr och har ca 33 000 kunder. Våra aktieägare är idag över tre tusen privata ägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef.

Dala Energi är en regional leverantör av el, värme och fibernät. Vi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering. Dala Energi-koncernen omsätter drygt 300 Mkr och har ca 33 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. 3 500 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi AB (publ) finns noterade på den alternativa aktiemarknaden. Om du vill köpa eller sälja bolagets aktier gör du det på www.pepins.se eller ring 08-673 17 90