Fibernät är framtiden!Nu drar vi in fiber i Solvarbo, Gustafs.

Att bredband och andra tjänster via fiber är en viktig del i landsbygdsutvecklingen har knappast undgått någon. På samma sätt som när el- och telenäten byggdes runt om i landet kommer vi om några år att även ta fibernätet för givet. Dala Energi är en av de samhällsbyggande leverantörerna som bidrar till detta.

Tidigare har ett antal fastigheter i Enbacka, Gustafs och Dalsbyn i Säter anslutits till fibernätet och nu är det Solvarbos tur.

Andreas Bertilsson, en av de bybor som engagerat sig för fibernät i Solvarbo säger:
”För oss var valet enkelt. Att starta egen förening för att bidragsvägen försöka få en anslutning av byn skulle innebära ett enormt arbete och ansvar för oss. Det skulle också sannolikt innebära väldigt mycket
längre väntan på installerad fiber och även ett fibernät att underhålla och förvalta av ideella krafter. Att hitta en samarbetspartner som kan ansluta våra hus på kommersiella grunder till en likvärdig kostnad
känns riktigt bra. Nu ser vi fram emot att få installationen utförd! ”.

Solvarbo kommer att anslutas i etapper. Första etappen med 9 fastigheter kommer att påbörjas under hösten 2014 och därefter planeras etapp två beroende på intresse. Naturligtvis hoppas alla på att det
blir fler som ansluter sig.

Under hösten har Dala Energi anslutit fristående villakunder i främst Rättvik och Leksand. Andra byar som blivit fiberanslutna med stadsnät är bl.a. Mullbacken i Insjön, Laknäs-Kullsbjörken, Östanhol, Jonheden
och Rältlindor i Leksand, Furudal, Västanå och Östbjörka i Rättvik.

Lars Nylander, Säljare, Dala Energi Stadsnät, tel 0247-738 69, 076-525 49 69
Kent Byman, Marknadschef, Dala Energi AB, tel 0247-738 49, 076-525 49 49

www.dalaenergi.se
www.solvarbo.se

Dala Energi-koncernen har till uppgift att äga och driva infrastruktur för produktion och distribution av el och värme samt kommunikationslösningar. Vi omsätter drygt 240 Mkr och har ca 33 000 kunder. I vår vision vill vi vara en drivkraft för bygdens utveckling och aktivt bidra till en minskad miljöpåverkan. Vi vill att våra kunder, partners och leverantörer uppskattar oss för vårt affärsmässiga och värdeskapande arbetssätt. Våra aktieägare är idag över tre tusen privata ägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef.