DBP International AB och N.N. Alexandrov National Cancer Center i Vitryssland har ingått ett nytt avtal om klinisk användning av Temodex

Bakgrund:

Double Bond Pharmaceutical International AB (publ) (“DBP”) den 5 december 2016 meddelade om ett samarbete med N. N. Alexandrov National Cancer Center i Belarus (“Alexandrov Cancer Center”). Huvudmålet med detta avtal var att få tillgång till de erfarenheter och resurser som är relevanta för utvecklingen av DBP:s produkter såsom SI-053, ett läkemedel som ska användas för att behandla hjärntumörer. I januari 2017 utvecklades partnerskapsavtalet vidare. Den bestod av att följa upp patienter med hjärntumörer som behandlades vid det centret och syftade till att studera flera viktiga parametrar som eventuellt kunde påskynda processen till att göra SI-053 mer kommersiellt användbar över hela världen. Enligt avtalet skulle ett prov från alla patienter med hjärntumörer som behandlats med Temodex användas för analys av MGMT-status. Partnerskapet inkluderade också att all kliniska data från dessa patienter endast var tillägnat DBP.

DBP:s meddelande:

Idag har DBP ingått ett nytt avtal med Alexandrov Cancer Center. Detta samarbetsarbete innefattar en samling av mer omfattande kliniska data vid tillämpningen av Temodex på patienter i Belarus.

"Vi vill veta så mycket som möjligt om effektiviteten och säkerheten av Temodex i en rutinmässig klinisk miljö, - säger Igor Lokot, VD för DBP - Denna kunskap om produkten kommer att vara till hjälp och kommer att användas för vår internationella marknadsföringsstrategi. Dessutom kommer det att ge mer insikt i utvecklingen av DBP:s egen produkt - SI053, som förväntas gå in i fas 1-studie redan nästa år”.

Mer om tidigare samarbete mellan DBP och Alexandrov Cancer Center:

1.       https://news.cision.com/dbp/r/double-bond-pharmaceutical-ab-and-n-n--alexandrov-national-cancer-centre-of-belarus-has-entered-into,c2163124

2.       https://mb.cision.com/Main/12720/2136014/598937.pdf

Mer om Alexandrov Cancer Center:

N.N. Alexandrov National Cancer Center är det ledande cancercentret och den största medicinska forskningsinstitutionen i Belarus. De erbjuder hela omfattningen av tjänster inom diagnostik och behandling av maligna tumörer. Deras tjänster är gratis för vitryska medborgare med dödliga tumörer, ger betalda medicinska tjänster för utländska medborgare och vitryska medborgare utan maligna sjukdomar. Web: https://omr.by/home-en

Mer om Temodex/SI-053:

Temodex, som är en lokalt verkande formulering av temozolomid, utvecklades av Research Institute of Physical and Chemical Problems i Minsk, Belarus och registrerades som förstahandsbehandling av glioblastom i Belarus 2014. Temodex anskaffades av DBP hösten 2015 och studeras nu under namnet SI-053 för att genomgå alla faser som krävs för registrering inom EU och globalt. Videopresentation: https://youtu.be/iweOQPq316o

____________________________________________________________________

Fullständigt bolagsnamn:        Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)
Organisationsnummer:            556991-6082
Aktiens kortnamn:                    DBP B
Aktiens ISIN-kod:                     SE0007185525

Följ oss på LinkedIn och Twitter!

____________________________________________________________________

Information om Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery-teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug Designation-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheterna till Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug Designation-status av EMA för Temodex.