Effektivisering av SA-033-tillverkning sparar kapital och öppnar möjligheter

DBP har vidareutvecklat tillverkningsprocessen av SA-033 och förkortat tillverkningstiden från 7 dagar till 1-2 dagar. Detta medför att läkemedlet nu kan tillverkas snabbare vilket ger DBP möjligheter till samarbete med flera GMP-certifierade tillverkare som tidigare inte varit relevanta pga den långa tillverkningstiden. Detta breddar DBPs möjligheter till bättre villkor i form av pris och kvalitet när det gäller avtal för GMP-tillverkning.

"Vi är oerhört glada att ha kunnat överkomma denna utmaning där förändring till det bättre bidrar till både utökning av vårt nätverk och våra möjligheter, men framförallt till djupare kunskap om vår produkt " - kommenterar Sayeh Erfan, Technical Operations Manager på DBP.

Mer om BeloGal®

BeloGal® är DBPs innovativa drug-delivery plattform som styr läkemedel till det organ var läkemedel behöver verka.

SA-033

SA-033 är den första läkemedelskandidaten som DBP har utvecklat med hjälp av sin innovativa drug-delivery-teknologi BeloGal®. Genom att den innovativa formuleringen styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är vanliga vid systemisk (helkropp-) cellgiftsbehandling.

Info om våra produkter: www.doublebp.com

Denna information är sådan information som Double Bond Pharmaceutical International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 september 2017.

Full Company Name:  Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)
Corporate identity:     556991-6082
Stock short name:      DBP B
Share ISIN code:         SE0007185525

For more info, contact
Igor Lokot, CEO

Homepage: http://www.doublebp.com/

E-mail: info@doublebp.com

Blog: http://blog.doublebp.com

Follow us on LinkedIn, Facebook and Twitter!

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug delivery-teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug-status av EMA för Temodex.