Plastfilm får Europeiskt brandgodkännande

En PVC-film som flamskyddats med Apyrum har vid en officiell brandtest utförd av ett engelskt testinstitut uppnått en av de kommersiellt viktigaste brandklasserna, den europeiska Euroclass B.

Järfälla den 15 juni 2011

Riflex Films utvecklingsframgångar fortsätter genom att ytterligare en flamskyddad PVC-film har godkänts. Filmen som har utvecklats åt en kund, är mjukgjord med en biologisk mjukgjörare och flamskyddad med det miljövänliga flamskyddsmedlet Apyrum. Produkten är brandprovad enligt den kommersiellt viktiga och vida använda brandklassen Eurclass Bs1d0. Brandklassningen används för kontroll av en mängd olika byggmaterial och har implementerats i hela Europa.

Detta innebär ett viktigt tekniskt och kommersiellt genombrott och resultatet är unikt eftersom denna brandklass kunnat uppnås utan att använda det giftiga ämnet antimon i en PVC-film med en mycket stark miljöprofil.

-Resultatet bygger på de tidigare kunskaperna om Apyrums funktion i PVC och påvisar att systemet är robust och kommersiellt”, säger Fredrik Westin, VD på DEFLAMO.

-Vi är tacksamma för att vi har fått samarbeta med Riflex och framgången är ett resultat av Riflex Films målmedvetna produktutveckling och strävan av att ligga i framkant när det gäller miljö, kvalitet och teknik”, säger Fredrik Westin.

-”Den nya PVC-filmen är viktig ur flera aspekter. Dels har den en konkurrenskraftiga miljöegenskaper och dels har den en brandklassning som är kommersiellt viktig och når därmed en stor och betydelsefull marknad i Europa”, säger Anders Leidefalk, commercial Manager, på Riflex Film.

Om DEFLAMO

DEFLAMO är ett specialkemiföretag som producerar och marknadsför det miljövänliga flamskyddsmedlet Apyrum till europeisk tillverkningsindustri- och tjänsteföretag. Apyrum är ett patenterat, miljövänligt och biologiskt nedbrytbart flamskyddsmedel som är konkurrenskraftigt i industriellt bruk även utan hänsyn tagen till Apyrums unika miljö- och hälsoegenskaper.

Om Riflex Film

Riflex Film tillverkar flexibla PVC-filmer och folier. Tillverkningen sker i automatiserade industrianläggningar i Ronneby. Riflex Films styrka ligger i vår förmåga att kunna erbjuda ett brett sortiment med många olika tjocklekar och bredder i toppkvalité, allt anpassat till varje kunds specifika önskemål. Riflex Films ambition är hålla maximal effektivitet med ett stort utbud av kvalitativa produkter.

Verkställande Direktör
Fredrik Westin