Migrationslagstiftningen i Norden, ett restriktivt skifte, ny Delmi-rapport presenteras i dag

Report this content

När har populistiska högerradikala partier fått möjlighet att direkt påverka regeringspolitik? Vilket väljarstöd har de högerradikala partierna haft? Frågorna besvaras i ny Delmi-rapport.

Författarna Jonas Hinnfors och Ann-Cathrine Jungar har analyserat utformningen av lagstiftningen inom det migrationspolitiska området i de fyra nordiska länderna under perioden 2000 till 2022.

Utöver presentation av rapporten diskuteras fler frågor, exempelvis; Har den migrationspolitiska lagstiftningen blivit mer liberal eller mer restriktiv vad gäller asyl-/flyktinginvandring, familjeåterförening och arbetskraftsinvandring i de nordiska länderna? Vilka är de tydligaste likheterna respektive skillnaderna mellan de nordiska länderna vad gäller migrationslagstiftningens utveckling?

När: I dag (27 mars)
Tid: Kl. 13.00 -14.30 (registrering från kl. 12.30) - möjlighet att intervjua författarna före och efter seminariet.

Plats: Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2, Stockholm.

För frågor gällande seminariet eller intervjuförfrågningar vänligen kontakta
Jenny Bergsten, kommunikationsansvarig
Mail: jenny.bergsten@regeringskansliet.se

Telefon: 073-544 1821

Rapporten finns tillgänglig digitalt via Delmis hemsida och för beställning (kostnadsfritt).

Medverkande

• Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs Universitet.
  • Ann-Cathrine Jungar, docent och Lektor vid Södertörns Högskola
  • Juho Väänänen, från Finlands ambassad i Stockholm
  • Ola Möller (S), ledamot Socialförsäkringsutskottet
  • Bengt Lindroth, journalist och författare
  • Moderator: Kerstin Brunnberg, journalist och Ledamot i Delmi

Som vanligt i Delmi-sammanhang ansvarar författarna själva för innehåll, slutsatser och rekommendationer.

Delegationen för migrationsstudier är en oberoende kommitté som initierar studier och förmedlar forsknings­resultat som underlag till framtida migrations­politiska beslut och för att bidra till samhällsdebatten. Delmis webbplats

Taggar: