DexTech Medical AB informerar om myelomstudien

Bolagets Fas 1-studie avseende effekt av OsteoDex på patienter med multipelt myelom (MM) har initierats och rekrytering av patienter påbörjats.  Studien omfattar 20 patienter och genomförs initialt vid tre sjukhus i Sverige: Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, Uddevalla Sjukhus samt Södersjukhuset i Stockholm. Ytterligare ett center i Sverige kan komma att anslutas vid senare tillfälle.

Studien beräknas vara färdig kvartal 4, 2024. Huvudprövare (Principal Investigator, PI) är Dr Katarina Uttervall, MD, PhD, Avdelningen för Hematologi/HERM, Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge. Analys av huvudsakliga blodmarkörer sker vid Centrallaboratoriet, Karolinska Universitetssjukhuset Solna, NKS. I enlighet med behandlingsschemat ges OsteoDex varannan vecka. Inklusionskriterierna innefattar vuxna MM-patienter med recidiverande/behandlingsresistent sjukdom, som erhållit 1–3 tidigare behandlingslinjer. Primär målsättning är att konfirmera säkerhet och tolererbarhet. Sekundär målsättning är att fastställa behandlingsrespons, förändring i nivå av sjukdomsrelaterade biomarkörer, samt dokumentering av livskvalité. Den första patienten planeras att behandlas i april 2023.

För mer information om DexTech, vänligen kontakta:

Gösta Lundgren – CFO

DexTech Medical AB

Telefon: +46 (0) 707104788

E-post: gosta.lundgren@dextechmedical.com

Denna information är sådan information som DexTech Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 mars 2023.

DexTech Medical AB är ett svenskt forskningsföretag som utifrån sin teknikplattform har utvecklat fyra läkemedelskandidater som skyddas av patent. Huvudkandidaten är OsteoDex för behandling av kastrationsresistent prostatacancer (CRPC) med skelettmetastaser. En framgångsrik klinisk fas II studie har genomförts med OsteoDex där resultatet visar hög tolererbarhet med lindriga biverkningar samt behandlingseffekt på patienter som sviktar på befintliga läkemedel. DexTechs målsättning är att senast efter genomförd fas II-studie utlicensiera respektive läkemedelskandidat. DexTech Medical AB är noterat på Spotlight Stock Market.