• DG Sanco/

EU Veterinary Week i Bryssel: Värnar djurens hälsa och säkerställer livsmedelssäkerheten genom spårbarhet

Report this content

​Spårbarhet, eller möjligheten att följa djur eller livsmedel under hela livscykeln, kommer att stå i centrum för årets upplaga av EU Veterinary Week som startar måndagen den 14 juni.

Kommissionären för hälsa och konsumentfrågor, John Dalli sade: ”Idag tar vi för givet att vi vet hela historien om en bit nötkött, eller att vi kan spåra enskilda får inom EU och livsmedelsprodukter i hela livsmedelskedjan. Den här säkerhetsnivån har inte uppnåtts över en natt. Det har tagit flera år att komma fram till en gedigen och heltäckande rättslig ram som har kunnat utveckla dessa verktyg som i sin tur har kunnat förstärka djur- och konsumentskyddet.” Han tillade också: ”Veterinary Week 2010 kommer att sätta fokus på dessa resultat, i synnerhet spårbarheten.”

Utmaningar och fördelar
Att kunna spåra djur och animaliska produkter på en fri marknad med 27 medlemsstater kräver avancerade system och regelverk. Medborgarna själva är vanligtvis omedvetna om betydelsen och nyttan av dessa bestämmelser. Livsmedelsbranschen själv tycker ofta att EU:s regler om spårbarhet är betungande.

Men erfarenheter visar att spårbarhet bidrar till att garantera högsta möjliga nivå av livsmedelssäkerhet och hygien. Det minskar risken för att EU än en gång tvingas hantera allvarliga djursjukdomar, som BSE, mul- och klövsjuka eller klassisk svinpest. Men om de väl uppstår kan de behandlas på ett snabbt och effektivt sätt.

Dessutom garanterar spårbarheten hög kvalitet och smak, likväl som den garanterar regionala specialiteters ursprung. På så sätt kan konsumenten känna sig säker på att den fetaost han eller hon äter är den äkta varan från Grekland, likväl som att Ibericoskinkan kommer från Spanien, "Irish Beef" kommer från Irland och att parmesanosten har sitt ursprung i Italien. Spårbarhet kan också hantera etiska aspekter genom att säkerställa att till exempel endast livsmedel som producerats på ekologiska gårdar, kan märkas som just ekologiska.

Konferens om spårbarhet
Det främsta syftet med spårbarhetskonferensen den 14-15 juni, är att beskriva fördelarna med identifiering och spårbarhet. Bland de ämnen som skall behandlas under konferensen är djurhälsa (inklusive zoonoser), förebyggande och kontroll av sjukdomar, livsmedelssäkerhet och kvalitet, märkning, konsumenternas förtroende, djurskydd och krishantering.

Bland de förväntade, drygt 400 deltagarna, kommer det att finnas representanter från medlemsstaterna – inklusive chefsveterinärer, ledamöter av Europaparlamentet, företrädare för veterinär- och läkarförbunden, vetenskapliga experter och företrädare för jordbrukarnas sammanslutningar.

Andra evenemang
Före konferensens inledande möte kommer kommissionär Dalli och generaldirektören för Världsorganisationen för djurhälsa (OIE), Bernard Vallat, att underteckna ett samförståndsavtal. Det syftar till att underlätta förverkligandet av gemensamma kommunikationsmål för ”Vet 2011” som kommer att högtidlighållas nästa år.

EVW anordnades för första gången 2008 av Europeiska kommissionen och Europiska veterinärförbundet och årets konferens blir därmed den tredje i ordningen.

Under årets EVW kommer även en rad evenemang att äga rum runt om i EU:s medlemsstater. Dessutom kommer det att arrangeras och organiseras av behöriga myndigheter, veterinärföreningar och EU:s veterinärfakulteter. Under dessa evenemang kommer det även att distribueras information om identifiering och spårbarhet tillsammans med EU:s veterinärdagböcker för läsåret 2010-2011. Målet är att främja diskussioner mellan veterinär- och jordbruksstudenter för att på så sätt uppnå bättre samarbete mellan yrkesverksamma inom två olika områden.

För mer information, besök:

För att se filmer om spårbarhet, besök: http://ec.europa.eu/food/animal/identification/videos_en.htm

För mer information, kontakta:
Frédéric Vincent – Frederic.vincent@ec.europa.eu
Aikaterini Apostola – Aikaterini.apostola@ec.europa.eu