Anders Essen-Möller utsedd till styrelseordförande i Diamyd Medical

Styrelsen i Diamyd Medical AB har utsett Anders Essen-Möller till ny styrelseordförande. Tidigare ordföranden Erik Nerpin utsågs samtidigt till vice ordförande.

Syftet med rockaden inom styrelsen är att tydliggöra Anders Essen-Möllers väsentliga roll i bolaget. Anders Essen-Möller kommer fortsätta sitt konsultuppdrag för Diamyd Medical och blir således arbetande styrelseordförande. Anders Essen-Möller grundade Diamyd Medical och var tidigare vd och senare styrelseordförande fram till 2015. Erik Nerpin övertog då rollen som styrelseordförande när Anders Essen-Möller under en period återinträdde som vd i Bolaget innan nuvarande vd Ulf Hannelius tillträdde i april 2016.

­-Anders Essen-Möllers betydelse för Diamyd som grundare, tidigare vd, styrelsemedlem och inte minst investerare kan, tillsammans med hans långa erfarenhet, knappast överskattas. Det känns därför naturligt att vi nu gör denna rockad”, säger Erik Nerpin, vice ordförande för Diamyd Medical.

-Vi har jobbat tätt ihop under flera år, och vi ser fram emot att tillsammans maximera möjligheterna vi ser i bolaget, säger vd Ulf Hannelius och styrelseordförande Anders Essen-Möller i ett gemensamt yttrande.

Diamyd Medical utvecklar läkemedel med precisionsmedicinsk inriktning mot typ 1-diabetes. Diamyd® är en antigenspecifik immunoterapi för bevarande av kroppens insulinproduktion. DIAGNODE-3, en bekräftande fas III-studie rekryterar nu aktivt patienter med nydebuterad typ 1-diabetes i åtta europeiska länder och startar inom kort  rekrytering av patienter i USA. En större metastudie samt bolagets europeiska fas IIb-studie DIAGNODE-2, där Diamyd® administrerats direkt i lymfkörtel i barn och unga vuxna med nydiagnostiserad typ 1-diabetes har visat statistisk signifikant effekt i en stor genetiskt fördefinierad patientgrupp i att bevara egen insulinproduktion vid 15 månader. En anläggning inrättas i Umeå för tillverkning av rekombinant GAD65, den aktiva ingrediensen i Diamyd®. Diamyd Medical utvecklar även det GABA-baserade prövningsläkemedlet Remygen® för att återskapa kroppens insulinproduktion samt som ett läkemedel för att förebygga kraftigt sänkt blodsocker. Diamyd Medical är en av huvudägarna i stamcellsbolaget NextCell Pharma AB och i artificiell intelligensföretaget MainlyAI AB.

Diamyd Medicals B-aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet DMYD B. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser.

Box 7349, SE-103 90 Stockholm, Sverige. Tel: +46 8 661 00 26, Fax: +46 8 661 63 68

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 oktober 2023 kl 08.45 CET.