Dignitana AB erhåller order från ledande sjukhus i Kalifornien och Texas

Dignitana AB, världsledande inom medicinsk skalpkylning, tillkännager idag att de tecknat två nya avtal i USA angående skalpkylningssystemet DigniCap®, ett med Cedars-Sinai Medical Care Foundation (The Angeles Clinic), Santa Monica, Kalifornien och ett med University of Texas Medicine Cancer Therapy & Research Center, San Antonio, Texas.

The Angeles Clinic har erhållit ett internationellt rykte genom att utveckla nya cancerterapier där man framgångsrikt kombinerat det bästa i experimentell och traditionell behandling.

Dr. Cathie T. Chung The Angeles Clinic kommenterar:

“The availability of DigniCap to improve the quality of life and enhance the self-image of patients undergoing chemotherapy, provides a tremendous boost to cancer patients and their families. It’s about time that we have a safe, effective and comfortable way to prevent chemotherapy-induced alopecia, as this can be the most devastating side effect of therapy for many patients.“

University of Texas Medicine Cancer Therapy & Research Center, San Antonio, är ett framstående cancersjukhus i USA som av National Cancer Institute (NCI) blivit utsett till NCI-designated cancer center. Dessa cancercenter kännetecknas av att de är ledande inom cancerforskning i USA.

VD Jan Richardsson Dignitana kommenterar:

”Avtalen i de här två delstaterna kommer att vara viktiga för vårt fortsatta arbete i USA då de är de två mest befolkningsrika delstaterna. Det är viktigt för oss att de ledande sjukhusen accepterar DigniCap, det gör att övriga aktörer följer efter.”

Dessa avtal innebär att bolaget erhållit totalt sex order i USA. Dignitana AB erhöll i december förra året ett så kallat de novo 510(k)-godkännande av U.S. Food and Drug Administration (FDA) och får sedan dess marknadsföra och sälja skalpkylningssystemet DigniCap® på den amerikanska marknaden.

Dignitanas, med säte i Lund, affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra den medicintekniska produkten DigniCap®. Dignitana bedriver en kontinuerlig forskning och utveckling av nya användningsområden för DigniCap®. Dignitanas aktier handlas på NASDAQ OMX First North med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Advisor. För mer information gå in på: www.dignitana.se

Dignitanas huvudprodukt - skalpkylningssystemet DigniCap® - är ett patenterat system med syfte att eliminera eller kraftigt reducera håravfall för patienter som genomgår cytostatikabehandling. DigniCap® är utvecklat för att på ett säkert sätt erbjuda skalpkylning med jämn kyla, hög effektivitet och acceptabel patientkomfort.

Citat

Jan Richardsson, VD Dignitana AB