Dignitana genomför riktad nyemission om 28 MSEK

Styrelsen i Dignitana AB (publ) meddelar att man, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 24 april 2015, beslutat att genomföra en riktad nyemission på 2 500 000 aktier till en mindre grupp amerikanska investerare.

Emissionskursen har fastställts till 11,25 SEK vilket ger en rabatt på 18,4% baserat på en volymvägd genomsnittskurs de senaste 60 handelsdagarna och kommer att tillföra bolaget 28 125 000 SEK före emissionskostnader. Emissionen riktas till de amerikanska investmentbolagen Green Park & Golf Ventures (GPG) och C3 Device Partners samt till en mindre grupp privata investerare.

Det totala antalet utestående aktier i Dignitana AB (publ) kommer efter registrering av denna nyemission av 2 500 000 aktier att öka till 16 774 164 aktier och aktiekapitalet kommer att öka med samma belopp. Nyemissionen medför en utspädning om ca 14,9 procent av det totala antalet aktier i bolaget.

Dignitana är det enda företaget med ett skalpkylningssystem som har slutfört en klinisk studie för att erhålla ett godkännande från amerikanska Food and Drug Administration (FDA). Syftet med emissionen är att säkra finansieringen inför den kommande satsningen i USA. Kapitalet kommer att användas till att utveckla distributionskanalerna, produktutveckling och minskade produktionskostnader samt att bygga upp rörelsekapitalet. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att bredda det långsiktiga internationella ägandet.

Clay Heighten, M.D., founding member of Green Park and Golf Ventures:
“Rigorous scientific study of Dignitana’s scalp cooling technology puts it in a class by itself,” said Clay Heighten, M.D., founding member of Green Park and Golf Ventures.
“The ability to invest in a product with this much potential to improve quality of life for patients, one that has also earned the respect of physicians and investigators at some of the world’s most important medical centers is rare. We are excited to back this major medical advancement.”

Tom Joyce, C3 Devices Partner:
“We see Dignitana’s DigniCap system as a product that will enhance the lives of many women who are suffering through the challenges of cancer.
We believe the company has a game-changing product with enormous potential,” said financial industry veteran and C3 Devices Partner Tom Joyce, who is also Executive Chairman of Arxis Capital, “This technology could positively impact medical healthcare options today and in years to come.”

William Cronin, en av delägarna i C3 Devices Partner, kommer i samband med emissionen att adjungeras in i styrelsen för Dignitana AB. Cronin kommer även att anställas som COO i Dignitana Inc., ett helägt dotterbolag till Dignitana AB, så snart FDA-godkännandet är klart.

VD Jan Richardsson Dignitana AB kommenterar:

”Vi känner oss både glada och stolta över att ha lyckats fånga intresset hos dessa amerikanska investerare som riktar sina investeringar mot bolag som satsar på utveckling av nya medicintekniska produkter. Deras unika nätverk, kunskap och erfarenhet kommer att vara viktiga för oss inför vår lansering av vårt skalpkylningssystem DigniCap® i USA.”

Dignitanas, med säte i Lund, affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra medicintekniska system inom medicinsk kylning. Vår huvudprodukt - skalpkylningssystemet DigniCap® - är ett patenterat system med syfte att eliminera eller kraftigt reducera håravfall för patienter som genomgår cytostatikabehandling. Dignitana bedriver en kontinuerlig forskning och utveckling av nya produkter och användningsområden för DigniCap®. Dignitanas aktier handlas på NASDAQ OMX First North med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Advisor. För mer information gå in på: www.dignitana.se

DigniCap® skyddar cellerna, och därmed också håret, genom att reducera mängden cytostatika lokalt kring skalpen. DigniCap® är utvecklat för att på ett säkert sätt erbjuda skalpkylning med jämn kyla, hög effektivitet och acceptabel komfort.